Skriftlig oppgave om strategisk kommunikasjon
Målet med oppgaven er
å vise at du forstår og kan anvende grunnleggende mediefaglige begreper og teorier
å vise at du kan bruke det du vet om strategisk kommunikasjon, i ditt eget arbeid
å vise at du kan gjøre rede for problemer som kan oppstå i skjæringspunktet mellom strategisk kommunikasjon og journalistikk
Forklar og gi eksempler på disse begrepene:
målrettet kommunikasjon / strategisk kommunikasjon
kommunikasjonsstrategi
politisk kommunikasjon
markedskommunikasjon
viral markedsføring
Lag en skisse til en kommunikasjonsplan for Operasjon Dagsverk på skolen din.
Planen skal inneholde en målsetting, en situasjonsanalyse og en liste over de fem viktigste kommunikasjonstiltakene. Minst ett av tiltakene skal sikre viral markedsføring.
Skriv en fagartikkel som diskuterer følgende problemstilling:
Hvordan bruker aktører strategisk kommunikasjon til å påvirke innholdet i redaksjonelle medier ut fra egne interesser?
Du kan gå inn i følgende aspekter: Hva ønsker aktørene å oppnå, i hvilken grad er det problematisk, og hvordan bør redaktører og journalister forholde seg til slik strategisk kommunikasjon?
I fagartikkelen skal du bruke mediefaglige begreper og vise til faglige teorier og etiske retningslinjer.