Diskuter og generer KI-bilder
A. Hvilke av bildene i bildeserien nedenfor er generert av KI, og hvilke er det ikke? Jobb sammen to og to og diskuter.
B. På nettsiden thispersondoesnotexist.com får dere opp bilder av mennesker som ikke finnes. Oppdaterer dere lenka, kommer det opp et nytt bilde. Se gjennom noen bilder.
Klarer dere å se om bildet er KI-generert eller ikke?
Hvorfor eller hvorfor ikke?
Bildene med ledetekst finner dere på denne siden: Wikipedia AI Art caricatures and public characters in AI art – Donald Trump. Bildene er opprettet med KI-bildegeneratoren Midjourney (versjon 4).
Ledeteksten bak bildet over er: "Donald Trump portrait, Bozo the Clown makeup on Donald Trump face, cinematic lighting, photo taken by ARRI, Canon, Nikon, Hasselblad, incredibly detailed, sharpen, professional lighting, 50mm, 80mm, 100mm + lightroom gallery --v 4" (Chicago god, 2022).
Hvilke begreper fra ledeteksten er fotofaglige? Hvilke av dem ser vi igjen i bildene? Diskuter to og to og deretter i klassen.
Bruk ledeteksten fra oppgaven over og legg inn i et bildegeneringsverktøy. Hva skjer? Hvorfor tror dere dette skjer?
Diskuter fordeler og ulemper med begrensninger i KI-generering av bilder.
Vi kan få kulturelle skjevheter i resultatene av det vi bestiller, når vi bruker KI til å generere bilder. KI baserer seg på store mengder data som kan forsterke stereotypier og mangle nyansering. Vurder om det gjelder i følgende sammenheng:
Generer to sett bilder: "Rik person som går langs en vei" og "Fattig person som går langs en vei".
Hvordan blir "rik" og "fattig" vist i bildene?
Hva tenker dere om resultatene?
A. Bildet nedenfor er generert i Adobe Photoshop med ledeteksten "Et foto av en skikjører i pudder nedover i bratt skog". Bildet ble generert vinteren 2024.
Diskuter: Hva fungerer, og hva fungerer ikke med dette genererte bildet?
B. Legg denne ledeteksten inn i en bilderobot dere har tilgang til: "Et foto av en skikjører i pudder nedover i bratt skog." Sammenlikn og diskuter bildene dere får fra bilderoboten: Hva fungerer med bildene, og hva fungerer ikke?
C. Nedenfor skal dere øve dere på å bruke ledetekster for å generere bilder. Bruk en iterativ tilnærming. Det vil si at dere justerer ledeteksten og bestiller et nytt bilde i flere runder til dere er fornøyde.
For hver oppgave gjør dere justeringer på ledeteksten og ta vare på første og siste ledetekst og første og siste bilde.
Generer et foto av et landskap.
Generer et foto av en bekk eller ei elv.
Generer et foto av en modell som har på seg en dongeribukse.
Generer en tegning som kunne ha vært brukt i ei barnebok.
D. Hvilket av bildene dere genererte, er dere mest fornøyde med? Begrunn.
E. Gå gjennom bildene dere ikke er fornøyde med, eller som dere fant feil med. Hvilke feil finner dere, og er det feil som går igjen?
F. Reflekter over arbeidet med å lage ledetekster. Hvordan må dere gå fram for å ende opp med bilder dere er fornøyde med? Hva kjennetegner ledetekstene som fungerer best?
Bruk en praterobot til å generere en ledetekst som dere bruker i en bilderobot. Hvordan vurderer dere resultatet på bildene?
Diskuter verdien av å få hjelp til å generere ledetekster for å lage bilder.
I loven om opphavsrett finner vi begrepet verkshøyde. Skal du ha opphavsrett til ditt eget bilde, må bildet ha verkshøyde. Det betyr at du skal ha bidratt med en individuell og skapende innsats for å lage det. Når et bilde har verkshøyde, er det et åndsverk og dermed også beskyttet av åndsverkloven.
Forklar hverandre hva verkshøyde er, og bruk eksempler på egne arbeid med medieuttrykk.
Hvor i arbeidsprosessen med et KI-bilde ligger det mest "individuell og skapende innsats"?
Hva skal til for at et KI-generert bilde har verkshøyde?
Lag en skisse til et reklamebilde for en drikk. Bruk tre lag i Photoshop for å bygge bildet: ett lag for bakgrunnen, ett lag for produktet (hovedmotivet) og ett lag for annet innhold.
A. Velg et arbeidsområde med "Rectangular Marquee tool". Dere får opp en tekstboks der dere kan skrive en ledetekst (prompt) for å generere et bilde.
B. Generer så mye av innholdet til hvert av lagene som overhodet mulig. Prøv dere fram med ulike ledetekster.
C. Hva kommer enkelt på plass? Hva er vanskeligere å få til? Hvilke ledetekster fungerer, hvilke fungerer ikke?
D. Diskuter i klassen: Hva er fordeler og ulemper med å bruke lagdeling i KI-genererte bilder sammenliknet med helgenererte bilder?
I hvilke sammenhenger er det fornuftig at mediene bruker KI-genererte bilder?
Finn gjerne konkrete eksempler på profesjonell bruk og diskuter.
Related content
Digitale visuelle uttrykk laget med kunstig intelligens (AI/KI) kan være realistiske som fotoer eller kreative som kunstverk.
Få tips og eksempler til gode ledetekster til din bildegenerering.