Lag en bestilling via e-post
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer med eksterne. Her får du i oppdrag å bestille et produkt for en kunde hos en leverandør.
- Hvordan kan dere representere arbeidsplassen på en god måte når dere kommuniserer med kunder og leverandører?
- Hva slags produkt er aktuelt å bestille innenfor yrkesretningen deres?
- Bestem dere for en kunde og hva slags produkt hen vil at dere skal bestille. Finn så en leverandør som dere ser for dere at dere kan kontakte.
- Skriv en e-post til salgskontoret der du bestiller den aktuelle varen. I stedet for å legge inn e-postadressen til firmaet, legger du e-post-adressen(e) til eleven(e) du samarbeider med inn i kopifeltet.
- Se for dere at varen er skadet når den blir levert. Diskuter i gruppa hvordan det er best å løse dette. Er det lurt å sende e-posten når du er sint? Bør du be om kompensasjon?
Skriv en ny e-post til leverandøren, der du klager på forsendelsen og ber om nytt produkt. Målet ditt er å få til et fortsatt godt samarbeid med leverandøren, i tillegg til kompensasjon og rask aksjon på klagen. Så tenk over hvordan du formulerer deg.
I stedet for å legge inn e-postadressen til firmaet, legger du e-postadressen(e) til eleven(e) du samarbeider med inn i kopifeltet.
- Les hverandres e-poster og diskuter hvordan dere oppfatter kommunikasjonen. Bør noen av formuleringene endres?
- Skriv til slutt en e-post der du informerer kunden din om at varen blir forsinket.
Related content
Subject material
Hvordan skrive en profesjonell e-post?Hvordan kommunisere profesjonelt og vennlig på e-post? Se og lær av denne veiledningsvideoen.