Lyrikkanalyse: avslutning
Når fire-fem avsnitt om viktige virkemidler i diktet er klare, er det på tide å lage ei avslutning. Og her står du ganske fritt.
![](https://api.ndla.no/image-api/raw/banner_skrive.jpg?width=1024)
Kanskje du kan sammenfatte observasjonene dine og komme med en slags konklusjon om hvordan tema og virkemidler henger sammen? Du kan også reflektere åpent rundt diktets tema: Er det en allmenngyldig tematikk mennesker vil kjenne seg igjen i til alle tider?
Oppgave
Sitt i treergrupper. Nå skal dere rett og slett konkurrere i klassen om hvem som skriver den beste slutten, med medelevene i klassen som dommere! Konkurransen foregår slik:
- Den på gruppa som synes at han eller hun har en god idé og som er den ivrigste, skriver den første setninga i sluttavsnittet på et ark.
- Dere andre får ikke se på!
- Deretter går lappen videre til nestemann, som også skriver ei setning, igjen uten at dere andre ser på.
- Fortsett på samme måten og ta to runder med skriving, slik at avsnittet blir på seks setninger til sammen. Hver person på gruppa skal altså skrive to setninger.
- Til slutt leverer dere avslutninga til læreren, som leser opp alle sammen.
- Klassen stemmer over hvilken avslutning som er best!
CC BY-SAWritten by: Åsa Abusland.
Last revised date 08/28/2018