Skip to content
Task

Eksempler på eksamensoppgaver for bygg- og anleggsteknikk

Her finner du eksempler på ulike typer oppgaver du kan få til muntlig-praktisk eksamen i naturfag. Øv alene eller sammen med andre, og bli best mulig forberedt!

Hvordan er eksamensoppgavene utformet?

Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven kan du få oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver, der du skal velge en av disse.

Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og det forsøket du har valgt.

Oppgave 1. Enøk-tiltak

Tenk deg at du jobber som energirådgiver. En familie på fire har kjøpt et hus fra 1994. Strømregningen er høy, og familien vil ha tips om hvordan den kan bli lavere.

Se Oppdrag: Foreslå enøk-tiltak for å få tips til hvordan du kan gå fram ved en slik forespørsel.

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Solceller og virkningsgrad

Forsøk: Varmefaktor i ei varmepumpe

Forsøk: Sammenlign ulike typer mineralull

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

  • bruke begrepene energiovergang, energibevaring og virkningsgrad til å vurdere energiøkonomisering i bygg

  • undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 2. Teknologi og bærekraft

Du skal utforske og presentere teknologi knyttet til bygg- og anleggsteknikk og vurdere den i et bærekraftsperspektiv.

Aktuelle punkter

  • Hva er teknologi? Gi eksempler.
  • Hvordan brukes den aktuelle teknologien i utdanningsprogrammet ditt?
  • Hvilke fordeler gir denne teknologien?
  • Vurder hvilken positiv og negativ innvirkning teknologien kan ha på en bærekraftig utvikling.
  • Kan teknologien knyttes til ett eller flere av bærekraftsmålene?
  • Foreslå mulige forbedringer av teknologien.
Forsøk

Her må aktuelle forsøk tilpasses den problemstillingen du har jobbet med.

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

  • undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv

  • bruke begrepene energiovergang, energibevaring og virkningsgrad til å vurdere energiøkonomisering i bygg

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

Oppgave 3. Materialer og overflatebehandlinger

Du skal bygge en platting. Vurder aktuelle materialer og overflatebehandlinger, og foreslå det materialet og den overflatebehandlingen du mener vil egne seg best.

Aktuelle punkter

  • Vurder aktuelle materialer og overflatebehandlinger.
  • Planlegg et forsøk der du skal undersøke effekten av noen overflatebehandlinger.
  • Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
  • Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
  • Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
  • Gi en kort oversikt over livsløpet til et ferdig produkt, og vurder hvor bærekraftig produktet vil være.
Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Overflatebehandling av tre

Forsøk: Tørkeprosessen i treverk

Forsøk: Lag din egen maling

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv
  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

Oppgave 4. Helse og livsstil

Velg et aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøfter, eller ta utgangspunkt i en av casene i artikkelen Livsstilsvaner hos norske ungdommer.

Presenter det du finner ut.

Tips!

I artikkelen Livsstilen din ligger det et regneark som inneholder resultater fra en stor undersøkelse om livsstilen til ungdom.

Velg deg ett eller noen få områder som du undersøker nærmere. Lag grafiske framstillinger, og presenter det du finner ut.

Aktuelle punkter

  • Hva menes med helse?
  • Hva er livsstil?
  • Hva er sammenhengen mellom helse og livsstil?
  • Hva mener du kjennetegner god helse?
  • Hvorfor er spørsmålet du har valgt, aktuelt?
  • Hvordan kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?

  • På hvilken måte er det å ha god helse viktig i ditt framtidige yrke?

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Påvisning av monosakkarider

Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk

Forsøk: Påvisning av stivelse og proteiner

Forsøk: Enzymer i spytt

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder

  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 5. Mat og helse

Foran deg har du et utvalg matvarer (for eksempel melk, sukker, mel, potetmel, olivenolje, eple, eggehvite).

  • Planlegg et forsøk der du skal undersøke innholdet av ett eller flere næringsstoffer i disse matvarene (for eksempel påvise stivelse eller protein).
  • Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
  • Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
  • Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
  • Hva menes med næringsstoffer?
  • Velg ett eller flere næringsstoffer. Forklar hvordan de er bygget opp, hva som skjer med dem i kroppen, og hva som kan være gode kilder til disse næringsstoffene.
  • Gjør kort rede for funksjonen til det næringsstoffet / de næringsstoffene du har valgt.

  • Forklar og vis hvordan du kan påvise disse næringsstoffene.

  • Hva mener vi med et variert kosthold?
  • Hva er sammenhengen mellom kosthold og helse?

  • På hvilken måte er godt kosthold og god helse viktig i ditt framtidige yrke?

  • Kommenter påstanden "Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt", eller finn en annen påstand om kosthold og vurder hvor pålitelig den er.

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Påvisning av monosakkarider

Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk

Forsøk: Påvisning av stivelse og proteiner

Forsøk: Enzymer i spytt

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

  • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 6. Presenter en selvvalgt problemstilling

I løpet av skoleåret har du jobbet med en selvvalgt problemstilling. Presenter det du har funnet ut, og argumenter for den metoden du valgte å bruke.

Aktuelle punkter

  • Hvorfor valgte du denne problemstillingen?
  • Hvilke hypoteser har du jobbet med?
  • Hvordan undersøkte du om hypotesene stemte?
  • Hva fant du ut?
  • Hvordan henger det du har funnet ut, sammen med andre emner i naturfag og andre fag?
  • Hvordan er det du har funnet ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Forsøk

Her må aktuelle forsøk tilpasses den problemstillingen du har jobbet med.

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

Oppgave 7. Energiøkonomisering i bygg

Gi en oversikt over ulike tiltak som er aktuelle ved energiøkonomisering i bygg.

Aktuelle punkter

  • Hva menes med energiøkonomisering?
  • Gi et eksempel på en energikjede. Bruk dette til å forklare hva som menes med energiovergang og virkningsgrad.
  • Foreslå tiltak som gjør at vi kan spare energi i et bygg.
  • Vurder fordeler og ulemper ved noen av tiltakene, og foreslå hvilke tiltak som vil være best i ulike situasjoner.
Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Varmefaktor i ei varmepumpe

Forsøk: Virkningsgrad i en solfanger

Forsøk: Solceller og virkningsgrad

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • bruke begrepene energiovergang, energibevaring og virkningsgrad til å vurdere energiøkonomisering i bygg

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

Oppgave 8. Bærekraftige materialer og overflatebehandlinger

Gi en kort oversikt over noen vanlige materialer i bygg- og anleggsteknikk, og vurder hvor bærekraftig bruken av disse er.

Aktuelle punkter

  • Hvordan kan vi dele inn materialer i grupper etter hva slags egenskaper de har?
  • Hvilke materialer fra bygg- og anleggsteknikk kjenner du til?
  • Velg ett materiale eller ei gruppe materialer som du beskriver mer detaljert, for eksempel
    • egenskaper
    • pris
    • bærekraft
    • overflatebehandling
  • Hvilke faktorer avgjør hvor bærekraftig et materiale er?
  • Hvordan kan overflatebehandling endre egenskapene til materialet?
  • Hvordan påvirker overflatebehandlingen hvor bærekraftig materialet er?
Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: overflatebehandling av tre

Forsøk: Tørkeprosessen i treverk

Forsøk: Lag din egen maling

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv
  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

Kilde

Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01‑04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04