Segmentering og målgrupper i Varner
Frank Varner åpnet sin første butikk i Thorvald Meyers gate på Grünerløkka i Oslo i 1962. Butikken het "Frank Varner" og ble en stor suksess. Tre år senere åpnet nok en butikk i Oslo og én i Trondheim.
I 1967 ble navnet Dressmann lansert i forbindelse med en ny butikkåpning i Skippergata i Oslo. Siden gikk det i ett – Dressmann-butikker åpnet i rekordfart over hele landet.
Nye kjeder og konsepter
På 1980-tallet ble Cubus og Carlings en del av Varner. I 1991 ble selskapet Bik Bok kjøpt opp.
I 2001 gikk konsernet inn i et nytt marked gjennom oppkjøpet av Urban – en livsstilsbutikk med røtter i skate- og snowboardmiljøet.
I 2002 ble Junkyard etablert, og kjedene WOW og Volt ble etablert i 2006. Samtidig med etableringen av nye kjeder og butikker blir Varner stadig mer internasjonale. De største markedene utenom Norge er Sverige og Finland.
Du kan lese mer om Varners konsepter på Varners hjemmeside.
- Forklar, med egne ord, hva som menes med segmentering og målgruppevalg.
- Forklar hva som menes med segmenteringskriterier. Velg tre av kjedene i Varner, og forklar hvordan du mener de kan ha brukt de ulike segmenteringskriteriene. Bruk relevante fagbegreper.
- Forklar hva som menes med segmenteringsstrategier, og bruk eksempler fra kjedene i Varner. Bruk relevante fagbegreper.
- Forklar hva som menes med målgrupper. Identifiser og beskriv hva du mener er primærmålgruppen til tre av kjedene, så presist som mulig.
Varner. (u.å.). Om oss. https://varner.com/no/about-us/