Alias-oppgave
Alias er et spill som går ut på å forklare ord til medspilleren på samme lag uten å bruke selve ordet. I originalversjonen skal man for eksempel forklare ordet BUSS, og da kan man si: kollektivt kjøretøy som frakter personer, motorisert, stopper på holdeplasser, og så videre.
Her skal elevene forklare fagbegreper uten å bruke selve ordet.
Klassen deles inn i grupper på fire, som igjen deles inn i to par. Da er to og to på lag og spiller mot det andre paret i firergruppa. Gruppa får utdelt fagbegrepene. Hvert lag får ett minutt per tur til å forklare fagbegrepene for hverandre. De to som ikke er på det aktive laget, passer tida. Laget gjetter så mange ord som mulig på ett minutt og får ett poeng for hvert ord de gjetter riktig. Lagene spiller annenhver gang helt til alle lappene er brukt opp. Det laget som har flest riktige, er vinneren innenfor firergruppa.
Forklar begrepene
- konkurransemidler
- markedsmiks
- produkter
- distribusjon
- pris
- markedskommunikasjon
- personale
- produktsortiment
- produktutvikling
- merkevare
- service
- konkurransebasert prissetting
- kostnadsbasert prissetting
- verdibasert/markedsbasert prissetting
- psykologisk prissetting
- indirekte distribusjon
- intensiv distribusjon
- eksklusiv distribusjon
- markedsandel
- intern markedsføring
- ekstern markedsføring
- interaktiv markedsføring
- detaljist
- grossist
- massekommunikasjon
- kommunikasjonskanal
- reklame
- sosiale medier
- mediemiks