Planlegg innføring av klasseromsroboter
En klasseromsrobot er en innretning som overfører bilder og lyd mellom klasserommet og en elev som ikke er fysisk til stede på skolen. En slik robot kan fjernstyres av eleven hjemmefra, slik at han eller hun kan delta aktivt i det som foregår i klasserommet og ellers på skolen.
Hei!
Siden vi den siste tida har fått en rekke henvendelser om barn som er forhindret fra å møte på skolen på grunn av langvarig sykdom, har ledelsen ved skolen besluttet at vi skal utrede muligheten for innføring av klasseromsroboter i enkelte klasser.
I den forbindelse vil vi at det skal gjennomføres en forundersøkelse som skal bidra til å kartlegge mulige fordeler og ulemper ved et slikt tiltak. Vi ønsker at undersøkelsen skal belyse både tekniske, personvernmessige, miljømessige, økonomiske og andre relevante forhold. Vi ønsker også at dere skal komme med en anbefaling om tiltaket bør gjennomføres eller ikke.
Siden vi har vedtatt at skolen skal være en såkalt «bærekraftsskole», er det fint om dere kan knytte eventuelle tiltak til noen av bærekraftsmålene.
Vi ser fram til å få en presentasjon av det dere har funnet ut, på møtet i utvidet ledergruppe om 14 dager.
Vedlagt er en orientering fra Kunnskapsdepartementet om gjeldende regelverk. Hvis det er noe som er uklart, er det fint om dere henvender dere til faglærer i informasjonsteknologi og medieproduksjon eller naturfag.
Hilsen rektor
Diskuter i klassen
- Hva vet dere om klasseromsroboter fra før?
- Hva må dere finne ut mer om for å kunne løse oppdraget?
Under har vi lagt inn noen relevante kilder som dere kan bruke.
Kilder
Bruk av robot i undervisningen – informasjon fra Utdanningsdirektoratet
Rundskriv fra Utdanningsdirektoratet om rett til opplæring
Presentasjonen bør inneholde følgende:
En oversikt over positive og negative sider ved klasseromsroboter for hvert av disse områdene:
- teknologi
- personvern
- miljø
- økonomi
- Forklaring av hvordan tiltaket henger sammen med minst ett av bærekraftsmålene.
- Konklusjon med oppsummering og anbefaling om hvordan tiltaket kan gjennomføres. Anbefalingen må være innenfor det regelverket som gjelder for både personvern og opplæring. Den må dessuten ta utgangspunkt i hva som er realistisk for en skole, med tanke på antall elever, økonomi og infrastruktur.
Det er mange saker som skal tas opp på dette møtet, så dere kan ikke bruke mer enn 20 minutter på presentasjonen deres.
La noen elever i klassen spille de ulike rollene i «utvidet ledergruppe» mens dere holder presentasjonen. Deltakerne i den utvidede ledergruppa forbereder på forhånd spørsmål de vil stille i løpet av presentasjonen.
De som ikke får en rolle, kan følge med og gi en vurdering av presentasjonen i etterkant.
Når dere skal vurdere en presentasjon, kan dere bruke skjemaet som ligger som vedlegg. Tilpass det gjerne til deres bruk.