Skip to content

Tasks and Activites

Nedsatt funksjonsevne

Hvordan er det å ha en funksjonsnedsettelse som gjør deg avhengig av tilrettelegging eller hjelp fra andre for å mestre hverdagen din? I denne oppgaven får du teste hvordan det er å ha en funksjonsnedsettelse, og prøve ut hvordan du som fagarbeider kan tilrettelegge slik at alle kan delta.

Ulike funksjonsnedsettelser

  1. Se filmen og bruk eksempler til å forklare begrepene

    1. fysisk funksjonsnedsettelse

    2. mental funksjonsnedsettelse

    3. intellektuell funksjonsnedsettelse

    4. sensorisk funksjonsnedsettelse

  2. Finn eksempler på og årsaker til

    1. varige funksjonsnedsettelser

    2. forbigående funksjonsnedsettelser

Utforskingsoppgave

  1. Sjekk hvilke hjelpemidler som finnes på praksisrommet, som dere kan låne. Det kan være rullestoler, rullatorer, krykker eller andre gåhjelpemidler. I tillegg kan dere bruke skjerf som bind for øynene for å simulere nedsatt syn og ørepropper for nedsatt hørsel.

  2. Gå sammen i par hvor den ene simulerer nedsatt funksjonsevne, og den andre er fagarbeider som skal tilrettelegge og veilede. Oppsøk ulike steder, for eksempel kantina på skolen, et kjøpesenter, et fotgjengerfelt og en dagligvarebutikk. Bytt roller underveis slik at dere får prøvd begge.

  3. Reflekter i grupper og i klassen.

  • Hvordan opplevdes det å ikke kunne se/høre/gå?

  • Hvordan føltes det å være avhengig av hjelp fra andre og/eller hjelpemidler?

  • Hvilke utfordringer opplevde dere i rollen som ledsagere?

  • Hva er viktig å tenke på når dere som fagarbeidere skal legge til rette for mennesker med nedsatt funksjonsevne?

  • Hvordan var den universelle utformingen på de ulike stedene?

  • Har dere forslag til konkrete forbedringer med tanke på universell utforming?

Related content

Vetle på 16 år og fagpersoner fra skolen og helsetjenesten forteller i denne filmen om betydningen universell utforming har for integrering og deltakelse.

CC BY-SAWritten by: Vigdis Haugan.
Last revised date 12/07/2022

Learning content

Ulike forutsetninger for utvikling