You are now in a learningpath: Løs et problem med designtenkning
Written by: Maren Aftret-Sandal.
Last updated 4.05.2022
Written by: Maren Aftret-Sandal.
Last updated 4.05.2022
Task
Bruk designtenkning og løs problemet
Jobb i grupper og bruk metoden designtenkning for å løse et problem. Kanskje ender dere opp med prototyp til en app eller nettside, en holdningskampanje i sosiale medier eller et arrangement? Eller kanskje det blir noe helt annet?
Velg én av de fem problemstillingene under og bruk designtenkning som metode for å løse problemet. Hva slags løsning som kommer ut av arbeidet, er opp til dere.
Hva er egentlig problemet, sett fra ståstedet til dem det gjelder?
Hvilke argumenter har de for å gjøre som de gjør?
Hva irriterer dem? Hva er det som står i veien for at ting ikke endrer seg til det bedre?
Finn mennesker, snakk med dem alene eller i grupper. Lytt, observer og noter. På bakgrunn av det dere ser og hører, lager dere en problembeskrivelse. Det er dette problemet dere skal løse.
Problem 1: sløsing med penger
I løpet av videregående skole eller studietida får mange unge mennesker sin første jobb. Denne plutselige kjøpekraften kan gjøre det fristende å sløse, og mange bruker penger på alt de har lyst på, med det samme de får lyst på det.
Det lureste er vel å spare pengene til senere og bruke dem på noe fornuftig? Hva kan gjøres for å få unge mennesker til å spare mer?
Problem 2: lav valgdeltakelse
Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå er valgdeltakelsen lav blant unge i Norge. De som akkurat har flyttet hjemmefra, er dårligst til å gjøre sin borgerplikt og stemme ved valg. Den store andelen unge "hjemmesittere" er et demokratisk problem, da de unge i praksis lar de eldre bestemme for seg. Det har også vist seg at mange vegrer seg for å stemme fordi de ikke kan nok om politikk.
Hva kan gjøres for å få unge mennesker til sette seg inn i politikk og bruke stemmeretten sin når det er valg?
Problem 3: manglende studieteknikk
Mange skoleelever og studenter tyr til skippertak-metoden når de studerer. De jobber intenst rett før en prøve eller innlevering, for så å glemme det meste like etterpå.
Hva kan gjøres for å få elever og studenter til å jobbe mer jevnt med skolearbeidet, og til å ta i bruk metoder som gjør at stoffet "sitter"bedre?
Problem 4: bruk-og-kast-mentalitet
Mange er oppdratt til å være forbrukere, altså til å kjøpe nytt og kvitte seg med det de har, gang etter gang.
Hva kan dere gjøre for å få folk til å reparere ting selv, til å kjøpe ting som lar seg reparere, og til å klare seg med mindre, i stedet for hele tida å kjøpe nytt?
Problem 5: falske nyheter
En god del mennesker, både gamle og unge, kan ha problemer med å skille sannhet fra løgner når de utsettes for falske nyheter. Dette er særlig et problem i sosiale medier.
Hva kan gjøres for å hjelpe folk med å skille fakta fra usannheter?