Skip to content
Article

CASE: Statoil-symbolet, et plagiat?

Lager du som designer en logo som ligner for mye på en annen logo, kan det bli en dyr fornøyelse for kunden.

En kostbar fornøyelse for Statoil

Har du som designer laget en logo som ligner for mye på en annen logo, kan det bli en dyr fornøyelse for kunden din. Daværende Statoil endte opp med å betale et sekssifret beløp i et forlik med Norges Husflidslag. Årsaken var at Statoil, ifølge medlemmer av Norges Husflidslag, hadde laget en logo som lignet for mye på Selburosa i Husflidlagets logo.

Vi vil aldri få vite om Norges Husflidslag ville fått gjennomslag for påstanden om at Statoil hadde «stjålet» Selburosa. Saken gikk aldri til retten.

Antakelig ønsket ikke Statoil å få en rettssak rundt den nye logoen. En slik rettssak kunne ha blitt dårlig PR, uansett om de hadde tapt eller vunnet. Derfor valgte Statoil å inngå et forlik.

Partene kom fram til en løsning som gikk ut på at Statoil inngikk en sponsoravtale med Norges Husflidslag, som Husflidslaget var godt fornøyd med, og som samtidig framhevet Statoils nasjonale profil.

Negativ publisitet for Statoil

Saken skapte uansett en form for negativ publisitet. Ikke bare er plagiering i verste fall i strid med opphavsretten, men en slik handling setter også den som har kopiert i et dårlig lys.

Det var ikke uventet at designerne bak Statoils logo bedyret at de ikke hadde vært oppmerksomme på likheten mellom de to logoene.

Vi kan konkludere med at det hadde vært lurt å undersøke om design som likner, finnes allerede. Vi vet ikke om designerne ville ha tenkt at likheten mellom de to logoene var like stor som medlemmene av Norges Husflidslag syntes.

Likevel er eksemplet en advarsel om at designere bør gjøre søk på nettet før de slår seg til ro med at de har laget en logo som ikke krenker opphavsretten til andre designere.

Å tegne av et design er kopiering

Som MK-elev mener du kanskje at du har ditt på det tørre når du har strevd i timer med å tegne av en eksisterende logo eller illustrasjon i Illustrator – eller kanskje du sier 'trace'. Men dette er like fullt snakk om kopiering, og en kopi forblir en kopi uansett hvor stor anstrengelse du har lagt ned.

Les om saken: Statoil stjal Norges Husflidslaglogo på Dagbladet.