Studer YouTube-bannerne til tre valgfrie artister eller band
Både stilhistoriske epoker og trender oppstår gjennom at flere kunstnere eller designere produserer uttrykk med bestemte fellestrekk. Når mange bruker eller lar seg inspirere av en stil, blir den en trend. Trender og stilepoker er med andre ord ikke planlagte, men blir til ved at en uttrykksform blir populær og etter hvert får et navn. Noen trender kommer og går i løpet av få måneder, mens andre trender varer i flere år.
I denne oppgaven skal du studere YouTube-bannerne til tre valgfrie artister eller band innen tre ulike musikksjangre – for eksempel pop, indie, rock, metal, rap eller country. Ta utgangspunkt i YouTube-bannerne og gjør deg opp en mening om den visuelle profilen til artistene. Du skal se om du finner koblinger til stilhistoriske epoker eller dagsaktuelle trender.
Noen bannere er enkle og har bare tekst eller et bilde av artisten, mens andre kombinerer flere designelementer. Uansett gir de nyttig informasjon om hvordan artisten ønsker å framstå.
Ta for deg hvert enkelt av de tre bannerne og noter stikkord om hva banneret forteller om artistene og musikken de lager.
Bruk gjerne adjektiver.Bruk fagbegreper til å beskrive stilen i hvert banner.
Si noe om
– typografiske valg
– bildevalg
– fargebruk
– bruk av symboler og ikoner
– komposisjon og ordenKjenner du igjen noen stilhistoriske epoker eller trender i bannerne? Skriv ned hvilke stiler du kjenner igjen.
Søk gjerne på nettet for å se om du finner flere stiler som kan passe inn. Hva stemmer med stilene du har funnet, og hva er annerledes?Sjekk om artisten har et nettsted. Hva har YouTube-banneret til felles med det visuelle uttrykket på nettstedet? Er det noen forskjeller i stil mellom YouTube-banneret og stilen på nettstedet?
Hvilket av YouTube-bannerne til de tre artistene mener du representerer artisten best, og hvorfor?