Skip to content
Learning path

You are now in a learningpath:
Fortelleteknikk i digitale medier

Article

Prinsipper for navigasjon og søk

Vi beveger oss på ulike måter i digitale medier avhengig av om vi besøker arkiver, nettbutikker, sosiale medier eller organisasjoner.

Et nettsted kan ha søk som vesentlig virkemiddel for navigasjon. På andre nettsteder må brukerne navigere ved å klikke i en struktur eller skrolle. Formålet for nettstedet ligger ofte til grunn for det sentrale navigasjonsprinsippet brukeren må følge, og for organiseringen av innholdet.

Prioriteringer i navigasjon

  • utvalg og framheving (nettsider med fast innhold kategorisert i menyer eller hierarkier)
  • brukerrespons, feedback på engelsk (sosiale medier, nettaviser, blogger)
  • innhold sortert etter dato eller tema (sosiale medier, nettaviser, blogger)
  • søk (arkiver) (avanserte søk gir også en innholdsoversikt)
  • skrolling med mus eller finger, vertikalt eller horisontalt (nettsider med omfattende innhold eller apper)
  • styring av lyd og video (nettsider som primært spiller av lyd og video)

Vi ser på navigasjonen på disse nettstedene

Google-søk og metateksting

Et annet sentralt virkemiddel brukt på nettsteder er metatekster for søkemotorer. Søkemotorer finner informasjon med utgangspunkt i det søkeordet du sender inn, og lister opp en oversikt sortert etter hvor godt resultatene samsvarer med søket. Treffene vises vanligvis som en liste med korte tekster og klikkbare lenker.

Hvis en nettside skal kunne listes opp i Google-søk, er det nødvendig å legge inn metatekster som beskriver nettstedet på en god måte. Vil du at et nettstedet skal bli funnet ved søk på bestemte ord, må du legge disse ordene inn som metatekster.

En bruker kan komme inn på hvilken som helst side gjennom Google. Derfor er det viktig at hver enkeltside i et nettsted kan forstås i sin egentlige sammenheng. Det må komme tydelig fram hvilket nettsted og nivå den tilhører, og hvilken funksjon den har på nettstedet.

CC BY-SA 4.0Written by: Albertine Aaberge.
Last revised date 11/22/2018