Skip to content
Task

Diskuter kameraovervåking på skolen

Bruk av kameraovervåking på skoler er et omdiskutert tema. Det er hensynet til personvern som gjør kameraovervåking problematisk. I denne oppgaven skal klassen veie for og imot kameraovervåking på skolen deres, ved å se på behovet for sikkerhet opp mot personvernhensyn.

En skole som er mye utsatt for hærverk, tyveri eller andre problemer, vil ønske å sette inn sikringstiltak som både kan forebygge uønskede hendelser og bidra til å oppklare dem.

Tenk dere at skolen dere går på, vurderer å sette inn kameraovervåking som et forebyggende tiltak etter gjentatte episoder med hærverk. Skolen ønsker å overvåke skoleområdet ved inngangene utendørs og fellesområdene innendørs. Elevrådet skal diskutere saken på sitt neste møte og trenger innspill fra klassene.

Lenker til datatilsynet.no – aktuelt om kameraovervåking i skolen

Datatilsynet skal kontrollere kameraovervåking ved en rekke skoler

Hvor er kameraovervåking lov?

Oppgave:

  • Halvparten av klassen skal være for og halvparten mot kameraovervåkingen. Læreren kan velge hvem som skal være for og hvem som skal være mot.

  • Klassen deles inn i mindre grupper. Gruppene bruker et felles dokument i OneNote, Word Online, Google Docs eller annet samarbeidsverktøy for å lage et felles innlegg.

  • Les de lenkede tekstene på datatilsynet.no (se tekstboksen), og sett dere inn i regelverket. Søk gjerne inspirasjon fra andre artikler på nettet. Bli enige om argumenter som støtter standpunktet deres. Hver gruppe skriver et forslag til innlegg til elevrådet.

  • Kjør debatt. Gruppene framfører sine innlegg med argumenter, og læreren er debattleder. Sørg for å bruke saklige argumenter, og se om dere kan overbevise den andre siden.

Forslag for å variere oppgaven:
  • Sett opp et panel med to representanter fra hver side. Disse skal fungere som elevrådet, som skal bli overbevist om ett felles standpunkt.

  • Lag en felles digital notatblokk, hvor innleggene fra gruppene postes som debattinnlegg. Alle gruppene bør komme med minst ett tilsvar til en annen gruppe.