Skip to content
Task

Hvordan distribuere informasjon til ulike brukergrupper?

I denne oppgaven skal du reflektere over hvordan du bør distribuere informasjon til ulike brukergrupper.

Se for deg at du jobber på IT-avdelingen i en kommune. En del av jobben er å dra ut til de mange enhetene i kommunen for å drive med opplæring innen IT med innføring av nye programmer, installasjon og grunnleggende opplæring innen databruk. Kommunen har en rekke ulike brukergrupper med helt ulike forutsetninger. Det kan også være store forskjeller i datakompetansen innad i de ulike brukergruppene. Du skal lære opp og distribuere informasjon til disse brukergruppene. Det må være mulig å finne denne informasjonen i ettertid, da det kan hende at noen ikke er til stede, eller noen trenger å se informasjonen en gang til.

Velg en av brukergruppene under og svar på disse spørsmålene:

  1. Hvordan ville du lagt opp informasjon til denne brukergruppen?
  2. Hva slags informasjonstyper vil være gunstig til denne brukergruppen?
  3. Hvor bør informasjonen plasseres/være?
  4. Hvorfor passer denne informasjonstypen til denne gruppen?

Brukergruppe 1: ungdomsskolelærere

Etter utbruddet av covid-19 kom det en digital revolusjon i skolen, der lærerne og elevene på kort tid måtte bli svært digitale i undervisningen. Nå ønsker de kursing i flere, gode, digitale verktøy.

Datakompetanse: Den er for det meste god, men det er noen forskjeller i hvor teknisk anlagt alle er. Noen har svært store datakunnskaper, andre føler seg usikre på verktøy utover Word, Powerpoint og læringsplattformen.

Tilgang på utstyr: Alle har egen datamaskin, og den er maks tre år gammel og den takler en del nye programmer.

Antall: 100

Brukergruppe 2: etatsledere

Brukergruppen er etatsledere i kommunen som vil bli bedre på bruk av intranett og Powerpoint for å kommunisere bedre med sine avdelinger. De har godt innhold, men det kan bli tørt og teknisk. Hvordan kan de få en bedre form og design på dette?

Datakompetanse: Den er ganske god teknisk sett, brukergruppen kan bli flinkere til å tenke på hvordan de kan kommunisere effektivt og gjøre informasjonen brukervennlig for sine ansatte.

Tilgang på utstyr: Alle har egen datamaskin, og de har tilgang til intranettet og Powerpoint.

Antall: 15

Brukergruppe 3: eldre

Brukergruppen er eldre beboere på bosenteret som vil lære seg å bruke Word på datamaskinen, opprette mail-konto og lære seg å ta og sende bilder med mobil eller nettbrett.

Datakompetanse: Varierende, en del har ikke hatt datamaskin, andre har jobbet en del med datamaskinen, noen har smarttelefon, andre har ikke erfaring med data eller mobil.

Tilgang på utstyr: Noen har eget utstyr. Bosenteret har seks nettbrett som beboerne kan bruke, og tre bærbare pc-er som dere kan bruke.

Antall: 12 av 30 beboere ønsker kursing.