Skip to content

Subject Material

Hvorfor brukermedvirkning?

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet som gir brukeren rett til å medvirke når det gjelder undersøkelser, behandling og valg av tjenestetilbud. Dette medfører en plikt for deg som fagarbeider i helse- og oppveksttjenesten til å involvere brukeren.
Sykepleier gir omsorg til eldre. Foto.
Open image in new window

Hva er brukermedvirkning?

Brukermedvirkning lar brukeren ta ansvar for sitt eget liv og sine egne valg ved at han deltar i å planlegge, gjennomføre og evaluere opplegg og tiltak.

Hvem er brukeren?

Hvem brukeren er, avhenger av hvilken sektor du befinner deg i. I oppvekstsektoren er brukeren vanligvis barnet og barnets foresatte. I helsesektoren er brukeren vanligvis pasienten eller klienten og eventuelt de pårørende. På apoteket er det kunden som er brukeren.

Hvorfor brukermedvirkning?

  • Brukermedvirkning er en lovfestet rett og dermed noe du som fagarbeider må forholde deg til i arbeidet ditt.
  • Brukermedvirkning er et virkemiddel for at tilbudet skal bli bedre tilpasset brukeren.
  • Brukermedvirkning er viktig for å gi mennesker større grad av kontroll over det som skjer i livene deres.
  • Brukermedvirkning er å vise respekt for brukeren.
  • Brukermedvirkning styrker selvbildet til brukeren og dermed motivasjonen til å ta ansvar for sin egen livssituasjon. Dette kan virke positivt på brukerens bedring eller utvikling.
  • Brukermedvirkning er lovbestemt og sentralt i hele helse - og oppvekstsektoren.
  • Innholdet i begrepet kan variere, men det handler om å sikre at brukeren selv får mulighet til å medvirke og ta beslutninger i forhold som angår ham eller henne.

Related content

CC BY-SAWritten by: Ingvild Skjetne, Guri Bente Hårberg and Agnes Brønstad.
Last revised date 04/07/2020

Learning content

Brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid