Skip to content
Task

Kafédialog om etikk og moral

I denne oppgaven skal elevene diskutere etikk og moral i kokk- og servitørfag. Virkemiddelet er kafédialog.

Hva er kafédialog?

Tanken bak denne formen for gruppearbeid er at på en kafé løses det hver dag både store og små problemer. Når man sitter sammen og får servert drikke og noe godt å spise, går samtalen ofte lettere. Ved å ta med oss denne tankegangen inn i klasserommet kan vi på en uformell måte skape gode diskusjoner og refleksjoner rundt et tema.

Forberedelser

Vi innreder klasserommet som en kafé, med flere sittegrupper med plass til fire–seks personer. Atmosfæren skal være hyggelig. Vi kan gjerne ha litt dempet belysning, duk på bordene og enkel mat eller drikke på de forskjellige bordene.

Gjennomføring

  1. Hvert bord må få en vert (ordstyrer). Han eller hun skal notere hva gruppene kommer fram til, og hjelpe deltakerne med å diskutere problemstillingen og finne løsninger. Verten kan være enten lærer eller elev.

  2. Del inn klassen i grupper på tre–fem personer. Fordel disse på bordene, der det sitter en vert med en problemstilling.

  3. Verten leser opp problemstillingen. Gruppa får deretter 15 minutter til å diskutere, besvare eller kommentere den. Verten noterer ned det gruppa kommer fram til.

  4. Når tida er ute, bytter gruppene bord og problemstilling. Dette gjentas inntil alle gruppene har vært innom alle bordene.

  5. Til slutt forteller vertene resten av klassen hvilke svar de har fått på de ulike problemstillingene.

Etiske og moralske spørsmål og problemstillinger

  1. Du jobber som servitør på en restaurant. Ved et av bordene sitter en gravid kvinne. Hun bestiller alkoholholdig drikke. Hva gjør du? Er det ulovlig å servere alkoholholdig drikke til kvinnen? Synes du det er riktig å servere kvinnen alkohol? Tror du restauranteieren har moralske retningslinjer som gjelder slike situasjoner?

  2. Du jobber som kokk på en populær restaurant. Restauranten er kjent for kortreist mat med lokale råvarer. Du finner ut at kjøttet som brukes til dagens biff, er importert fra et annet land. Vil du fortsatt lage mat av dette kjøttet og servere det som kortreist og lokalt? Tror du kunden vil merke noen forskjell? Hva tror du vil skje hvis du nekter å lage kortreist mat av importerte råvarer?

  3. Du jobber som ferskvarehandler på et velkjent ferskvareutsalg. Sjefen din henter ut en kasse med frosset kjøtt han vil at du skal selge som ferskvare. Til dette kjøttet skal du også forberede en del tilbehør som du skal kunne anbefale til kundene. Hvordan vil du reagere overfor sjefen din? Synes du det er greit å anbefale kunden ferskt kjøtt med tilbehør når du vet at kjøttet har vært frosset? Tror du kvaliteten på kjøttet vil være dårligere?

  4. En restaurant som driver med servering av mat til store selskaper, inviterer klassen din til å delta i produksjon og servering til et av sine eksklusive selskaper. De lager gourmetmat og skal servere fem retter til 100 personer. I dette selskapet kommer det også fem muslimer. En av rettene som skal serveres, inneholder svinekjøtt. Kjøkkensjefen informerer klassen om at dere ikke må si fra til muslimene at de får servert svinekjøtt. Han mener dette er helt greit, for de blir jo ikke syke av kjøttet. Så lenge de ikke vet noe, vil det derfor gå bra. Hva bør klassen gjøre? Bør dere si fra til kjøkkensjefen at dette er feil? Er det ulovlig? Bør klassen si nei til å hjelpe til i selskapet?