Kanal
Som profesjonell mediearbeider må du også tenke på hvilken kanal mediebudskapet ditt skal formidles gjennom. Noen kanaler treffer en bestemt målgruppe bedre enn andre kanaler. Derfor er det vanlig å bestemme seg for kanal samtidig som man definerer målgruppa for et medieuttrykk. De store mediehusene tilbyr i dag mottakerne samme innhold i flere kanaler, for eksempel både på papir, i nettavisa og gjennom mediehusets TV-kanal.
NRK og TV 2 er forpliktet til å ha kanaler og programflater utarbeidet etter retningslinjer for allmennkringkasting. NRK1 og TV 2s hovedkanal vender seg derfor til en bred målgruppe. Det vil si at de skal dekke interessefelt og informasjonsbehov for alle som bor i Norge.
Men selv om målgruppa for en allmennkringkaster er hele befolkningen, er noen av kanalene rettet mot bestemte målgrupper. NRK P3 og NRK Super retter seg mot barn og unge, mens NRK P1+ spesielt henvender seg til eldre lyttere. De som ser på TV 2 Sportskanalen, er folk som aldri får nok av sport på fjernsyn.
YouTube-kanaler er ofte veldig smale og defineres gjerne med utgangspunkt i spesielle interesser. Siden YouTube er en relativt ung videotjeneste, blir slike kanaler mest brukt av personer som er født på 90-tallet eller seinere.
Kanaler kan bli definert ut fra
- alder og kjønn (eksempler: Det Nye, NRK Super, Prebz og Dennis)
- tradisjon (eksempler: NRK1 og NRK P1)
- medietyper (eksempler: NRK P1 vs. NRK1, VG vs. VGTV)
- interesser (eksempler: Minecraft, TV 2 Sportskanalen, Motor)
- programprofil (eksempel: NRK P2 – Kulturkanalen)
- geografisk tilhørighet (eksempel: Sogn Avis, Radio Sør, TV Øst)
- språk (eksempel: Sámi Radio)
Tips
Dersom du synes det er vanskelig å skille mellom sender og kanal, kan du bruke disse sjekkspørsmålene:
- Hvem er avsender? Svaret vil da være en person eller en redaksjon.
- Hvor finner jeg medieuttrykket? Svaret vil være en nettadresse eller navnet på en kanal.