Mobbing og forebygging
Hva kan mobbing føre til hos barn og unge?
Hva er et traume?
Hvilke symptomer kan mobbing gi?
Hvordan kan vi oppdage at barn og unge blir mobbet?
Hvordan kan dere finne ut av barnets følelser?
Barn og unge som har vært utsatt for noe vanskelig, kan ha sterke følelser og kan reagere med å trekke seg tilbake, aggresjon/sinne eller få fysiske smerter. Beskriv og forklar hvordan du kan anerkjenne barnets følelser og være en reguleringsstøtte i situasjoner der barnet har det vanskelig.
Hvordan kan du skape gode relasjoner til barn som har det vondt, eller som har opplevd noe vondt? Hvordan kan du gjøre det tydelig for barnet at du er der for å hjelpe? Forklar, gi eksempler og begrunn.
Hvorfor er det viktig at vi i arbeid med barn og unge tenker på hvordan vi kan redusere barnets stress i stedet for å regulere atferd eller gi korreksjoner? Ser du noen forskjeller i hvordan du forholder deg til barnet på, i disse to måtene å reagere på? Forklar og gi eksempler.
Når vi møter barn, kan det være nyttig å hente opp barnet i oss selv og tenke tilbake på hvordan vi ville likt å bli møtt som barn. Det kan være et nyttig korrektiv til hvordan vi møter andre. Reflekter over hvordan du selv liker å bli møtt.
Barn og unge er utsatt for risiko og utfordringer gjennom hele oppveksten. I arbeidet vårt skal vi hjelpe barna til å bli i stand til å møte disse utfordringene. Beskriv hvordan vi kan hjelpe barn og unge til å
ta i bruk ressurser i seg selv og omgivelsene i sin mestring av ulike situasjoner
etablere vennskap
få en god selvfølelse
bygge opp selvtilliten sin
se muligheter framover og til å ta gode valg
Jobb gjerne sammen i par eller gruppe. Gjør deg/dere kjent med fagstoffet om mobbing og ulike forebyggende programmer om mobbing. For eksempel er Olweusprogrammet et universelt tiltak for å forebygge mobbing og annen antisosial atferd i grunnskolen. Diskuter hvordan dere kan bruke dette stoffet i arbeidet med å forebygge mobbing.
Lag et foredrag om mobbing. Foredraget skal inneholde informasjon om:
hva mobbing er, ulike typer mobbing
hvilke symptomer mobbing kan gi, og hva mobbing kan føre til
hvordan stoppe mobbing
hva aktivitetsplikten innebærer
hvordan en barne- og ungdomsarbeider kan forebygge at mobbing skjer
Hold foredraget for læreren din, ei gruppe i klassen eller for hele klassen.
Lag et rollespill eller en sang som dere framfører for barn eller unge. Temaet skal være "Å forebygge mobbing". Dere velger selv målgruppe.
Velg om dere vil vise rollespillet/sangen for klassen eller filme det og vise filmen.
Besøk biblioteket og finn ei bok du kan bruke i forebyggende arbeid. Velg selv aldergruppe.
Gi et kort sammendrag av boka – hva handler den om?
Beskriv hvordan du vil bruke boka sammen med barn og unge. Hva vil du gjøre? Lese boka, fortelle fra boka, se på bilder, samtale med barna om bildene?
Beskriv hvordan du vil jobbe videre med boka gjennom andre aktiviteter som sang og musikk, forming, drama.
Begrunn hvorfor du vil bruke denne boka med tanke på å forebygge mobbing.