Press, stress og sosiale medier - Hvordan kan bilder skape press og stress? - Toolbox – for teachers - NDLA

Skip to content
Learning path

You are now in a learningpath:
Press, stress og sosiale medier

Task

Hvordan kan bilder skape press og stress?

På sosiale medier bruker vi i stor grad bilder når vi kommuniserer. Hvordan påvirker disse bildene deg, og hvordan kan de bidra til å øke og minske press og stress?

Oppgave 1: Redigerte bilder

Slik blir et reklamebilde til. Video: Tom Knudsen / CC BY-SA 4.0

Se videoen over og svar på spørsmålene.

  1. Mange av bildene vi ser hver dag er redigerte og fikset på. Hva kan du gjøre for at slike bilder ikke skaper negativt press og stress?
  2. Hvilke forventninger tror du redigerte bilder er med å skape?
  3. Sammenlign bildene av modellen før og etter at hun ble sminket og bildene ble manipulert. Hvilke ulike tanker og følelser tror du disse bildene vekker hos dem som ser på?

Oppgave 2: Bilder på sosiale medier

Se på Astrid S sitt bilde på Instagram. Svar på spørsmålene.

  1. Hvorfor tror du hun har lagt ut akkurat dette bildet?

    • Hvilke tanker tror du hun hadde?
    • Hvilke følelser tror du hun hadde?
    • Hva tror du hun vil oppnå med å legge det ut?
  2. Hvilke reaksjoner får du når du ser et slikt bilde?

    • Hvilke tanker får du?
    • Hvilke følelser vekker bildet?
    • Får du lyst til å kommentere, sette hjerte eller lignende? Hvorfor? Hvorfor ikke?
  3. Analyser bildet.

    • Hva gjør kvinnen? Hvordan poserer hun?
    • Er bildet iscenesatt? På hvilken måte?
  4. Diskuter påstanden:

    "Bilder på sosiale medier, som Instagram og Snapchat, bidrar til urealistiske forventninger som fører til økt press og negativt stress."

  5. Sammenlign bildet fra spørsmål a med dette bildet fra Astrid S sin Instagram-konto. Hvilken effekt kan det ha at man også legger ut slike bilder av seg selv på sosiale medier?
  6. Finn et bilde på sosiale medier som vekker mange følelser og analyser det på samme måte som du analyserte bildet i spørsmål a, b og c.
Written by: Albertine Aaberge and Karl Henrik Aanesen.
Last revised date 03/08/2020