Fakta og fiksjon i filmfortellinger - Sammenlign filmsjangre - Media and information knowledge 1 - NDLA

Skip to content
Learning path

You are now in a learningpath:
Fakta og fiksjon i filmfortellinger

Task

Sammenlign filmsjangre

Den norske dokumentaren Kon-Tiki fikk Oscar som beste dokumentarfilm i 1950. I 2012 ble en norsk spillefilm om Kon-Tiki-ekspedisjonen lansert. Sammenlign de to filmene, og reflekter over filmatisk gjengivelse av historiske hendelser.

Oppgave 1: Kan du sjangerbegrepene?

Oppgave 2: Sammenlign en dokumentar og en spillefilm

Se deler av Thor Heyerdals dokumentarfilm Kon-Tiki (1950).

Se deretter scener fra spillefilmen Kon-Tiki (2012):

YouTube: Kon-Tiki trailer # 2

Sammenlign måten historien fortelles på i de to filmene, gjerne med utgangspunkt i den berømte hai-scenen.

  • Hva er likt?
  • Hva er forskjellig?
  • Hva er det som gjør at vi forstår at den ene filmen er en dokumentar og den andre er en spillefilm?

Oppgave 3: Reaksjoner på spillefilmen

I spillefilmen Kon-Tiki er nestkommanderende på flåten, Herman Watzinger, framstilt på en måte som datteren tar sterk avstand fra. Hun mener at filmkarakteren har lite til felles med den ekte personen han er basert på.

Les intervjuet med Trine Watzinger Narum i Aftenposten:

Aftenposten: – Kon-Tiki gir et grovt uriktig bilde av min far

Les deretter kommentaren av Jon Selås på VG Nett:

VG: Kon-Tiki er ingen dokumentar

  • Hvordan begrunner manusforfatter Petter Skavlan og regissør Espen Sandberget bildet spillefilmen gir av Herman Watzinger?
  • Ut fra det du kan om filmsjangre, vil du kalle filmen fra 2012 en dramadokumentar eller et dokumentardrama?

Oppgave 4: Diskuter i klassen

Er det riktig å framstille personer som har levd, på en historisk ukorrekt måte i en spillefilm?

Related content

Subject material
Fiksjonsfilm

En fiksjonsfilm er basert på en oppdiktet historie. En spillefilm er en lengre fiksjonsfilm. Korte fiksjonsfilmer kalles novellefilmer eller kortfilmer.

Written by: Ragna Marie Tørdal.
Last revised date 02/11/2021