Hopp til innhold

Fagstoff

Sikkerhet

Arbeidsmiljøloven legger vekt på at arbeidsplassen skal beskytte arbeidstakerne mot farer for liv og helse. For å skape en sikker arbeidsplass må vi finne ut hva som kan gå galt. Vi må vurdere hva vi kan gjøre for å hindre det, og begrense skadene dersom uhellet skulle være ute.
Ei stekepanne som har tatt fyr. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva sier arbeidsmiljøloven?

Lover og forskrifter krever at vi begrenser farene og de verste konsekvensene. I arbeidsmiljøloven (aml.) finner vi bestemmelser om at arbeidstakerne ikke skal utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, blant annet i § 4-1 (2), § 4-4 (1) og § 10-2 (1).

Risiko og farekilder

Med risiko mener vi muligheten for at noe uønsket skal skje, og hvilke konsekvenser det kan få. Det er mange farekilder på en arbeidsplass, blant annet støy, kjemikalier, maskiner, tunge løft og stress.

På et kjøkken er det fare for alvorlige brannskader og kuttskader. Servicemedarbeidere kan oppleve stress, samarbeidsproblemer og belastningslidelser.

Her skal vi se på noen enkle grep som kan gjøre arbeidsplassen tryggere.

Unngå søl

Vi må holde flasker og andre beholdere forsvarlig korket/lukket. Brannfarlige væsker må vi oppbevare og sette tilbake i dertil innrettede skap. Brannfarlig avfall må vi umiddelbart kaste i brannsikre beholdere. Vær spesielt oppmerksom på gryter med varm olje og søl av romtemperert olje på glatte gulv.

Arbeidsredskaper og verktøy

Arbeidsredskaper og verktøy som skal brukes i arbeidet, må være av forsvarlig kvalitet og holdes i god stand. Vi må også oppbevare dem på et hensiktsmessig sted, slik at vi kan hente dem fram uten fare for skade. Spesielt gjelder dette skarpe og spisse gjenstander. Kniver skal være tilpasset bruken og holdes skarpe for å sikre godt arbeid og redusert belastning.

Bestikk og kniver ligger i en haug uten system eller orden. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kunnskap om verktøyet

Det er viktig at alle har god kunnskap om verktøyet og om hvordan det skal brukes og vedlikeholdes. Det gjelder selvfølgelig også maskiner som brukes i produksjonen. Ingen må betjene maskiner som de ikke har fått opplæring på.

Bruk verneutstyr

Bruk av riktig verneutstyr er viktig for å unngå skader i arbeidssammenheng. Hvilket personlig verneutstyr vi skal bruke, avhenger av hvilken type arbeid vi skal utføre.

Hold god orden

En god regel er at alle ting skal ha sin faste plass, og at like ting skal oppbevares samlet. Etter bruk av utstyr, verktøy og maskiner skal vi rengjøre dem og legge dem på plassen sin. Dersom noe er i ustand, må vi umiddelbart legge/sende det til reparasjon eller snarest mulig erstatte det. Arbeidsbord og -benker skal holdes rene og ryddige. Den enkelte har ansvar for å holde sin arbeidsplass ren og ryddig.

Kartlegge risiko

Arbeidsmiljøloven og internkontrollforskriften § 5 krever at alle virksomheter skal kartlegge risikoen på arbeidsplassen for å finne ut hva som kan forårsake skader eller sykdom. Hvor omfattende risikovurderingen må være, avhenger av størrelsen på arbeidsplassen og hva slags arbeid som blir utført.

I mange virksomheter er det få og relativt enkle farer, og vi trenger ikke å være eksperter på sikkerhetsspørsmål for å håndtere dem.

En enkel risikovurdering kan gjøres i fire trinn:

  1. Finn farekildene.

  2. Hva kan skje (konsekvenser), og hvor sannsynlig er det?

  3. Hva kan vi gjøre for å hindre det?

  4. Planlegg tiltak og videre arbeid.

Oppgave

Finn ut hvem

  • som er verneombud på skolen

  • som sitter i arbeidsmiljøutvalget

Inviter verneombudet til klassen for å fortelle om hva verneombudet og arbeidsmiljøutvalget gjør.

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland, Egil Eikvil og Jannike Gausdal.
Sist faglig oppdatert 27.05.2021

Læringsressurser

Lover og regler