Hopp til innhold

Fagstoff

Krav ved persontransport

Kundene etterspør ei rekke tjenester ved persontransport. Hvilke ønsker de har, kommer an på hvor lang reisa er.
En bussjåfør plasserer en koffert i bagasjerommet til bussen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kjernetjeneste(r)

Selskapet Ruter AS driver kollektivtransport i Oslo. La oss si at eleven Nadia reiser med Ruter til og fra skolen. Transporten fra holdeplassen der Nadias reise begynner, til holdeplassen der hun går av, kaller vi kjernetjenesten.

Tilleggstjenester

I tillegg til selve transporten tilbyr Ruter en del tilleggstjenester for at Nadia skal bli fornøyd. Eksempler på slike tilleggstjenester er god informasjon om stoppesteder og en myk kjørestil fra sjåførens side. I tillegg ønsker Nadia seg at Ruter holder tidstabellen, at transportmiddelet er rengjort, og at sjåføren opptrer høflig.

På lange reiser er tilgang bagasjeoppbevaring og toalett, leselys og regulerbare stoler blant tinga kundene ønsker seg og forventer. Det er heller ingen ulempe om det er kort avstand fra holdeplass til reisemål.

Tenk over

Kan du komme på flere tilleggstjenester som kollektivtrafikanter har behov for?

CC BY-SASkrevet av Gunnar Ottesen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 10.08.2023

Læringsressurser

Kvalitetskrav