Hopp til innhold

Fagstoff

Dekningsgrad, dekningsbidrag, avanse og bruttofortjeneste

I økonomi brukes begrepene dekningsgrad, dekningsbidrag, avanse og bruttofortjeneste litt om hverandre. Hvordan forstår du begrepene?
Fotografi av rød blyant som markerer en sum på et regneark.
Åpne bilde i et nytt vindu

Dekningsbidrag

Bidragsmetoden er en prissettingsmetode som brukes når markedsprisen er gitt. Det kan være tilfellet når kundene har en klar formening om hvor mye de er villig til å betale for produktet, eller når vi må forholde oss til konkurrentene sin pris for å få solgt.

Når markedsprisen er gitt, må vi vurdere om det er lønnsomt for bedriften å tilby produktet til denne prisen. Til dette kan vi benytte bidragsmetoden. Med den beregner vi hvor stort dekningsbidrag markedsprisen gir oss. Dekningsbidraget er produktets bidrag til dekning av faste kostnader og fortjeneste.

Dekningsbidraget (DB) er salgspris uten merverdiavgift minus variable kostnader.

dekningsbidrag per enhet = salgspris uten mva. - varekostnad

Dekningsgrad

Dekningsgrad er et forholdstall som brukes til å sammenligne lønnsomheten til produkter. Dekningsgraden er dekningsbidraget per enhet i prosent av salgspris uten merverdiavgift.

dekningsgrad = dekningsbidrag per enhetsalgspris per enhet uten mva. × 100

Dekningsgraden forteller oss hvor mange prosent av salgsinntektene, uten merverdiavgift, som blir igjen til å dekke faste kostnader og en eventuell fortjeneste.

Avanse

Begrepene avanse og dekningsbidrag er lett å blande. Dekningsbidrag og avanse i kroner beregnes på samme måte, og er derfor likt i kroner. Men begrepet avanse brukes annerledes, og i prosent er de ulike.

Avanse bruker vi ved selvkostmetoden. Det er prissettingsmetoden som tar utgangspunkt i bedriftens kostnader.

varekostnad + avanse i kroner = salgspris uten mva.

På samme måte som dekningsbidrag skal avansen dekke faste kostnader og fortjeneste. Bedriften beregner ut ifra sine faste kostnader hvor stor avanse de må legge til for å komme fram til riktig salgspris.

Det er vanlig å bruke en avanseprosent i stedet for et kronebeløp.

varekostnad + (varekostnad × avanseprosent) = salgspris uten mva.

Avansen beregnes i prosent av varekostnaden.

avanse i prosent = avanse i kronervarekostnad × 100

Avanseprosenten vil alltid være høyere enn dekningsgraden fordi avanse regnes i prosent av varekostnad, mens dekningsgrad regnes i prosent av salgspris.

Bruttofortjeneste

Vi sa at dekningsbidrag og avanse er lik i kroner, og det kan være forvirrende at det samme beløpet også kan kalles bruttofortjeneste.

I det interne budsjett- og regnskapsarbeidet bruker vi begrepet bruttofortjeneste.

Bruttofortjeneste

Kalkulasjon

Kr

%

salgsinntekter
– varekostnader
= bruttofortjeneste

Bruttofortjeneste brukes også som et forholdstall, altså et prosenttall. Bruttofortjenesten beregnes i prosent av salgsinntekter uten merverdiavgift.

Bruttofortjeneste i prosent regnes på samme måte som dekningsgrad. Utregningen blir da slik:

bruttofortjeneste i prosent bruttofortjeneste i kronersalgspris uten mva. × 100

CC BY-SASkrevet av Cecilie Lund og Tone Hadler-Olsen.
Sist faglig oppdatert 13.05.2022

Læringsressurser

Lønnsomhet