Hopp til innhold

Fagstoff

Medialisering av samfunn og kultur

Mediene har en innebygget dynamikk som påvirker og endrer samfunn og kultur. Samtidig er medieutviklingen påvirket av endringer i samfunnet. En slik prosess kalles medialisering.
Små dukkefigurer står og ser mot en gammeldags TV med antenne på. Det kommer lys ut fra skjermen. En av dukkefigurene peker mot skjermen. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Samfunnsutvikling og medialisering

Til alle tider har vi mennesker benyttet medier til å formidle forestillingene vi har om verden. Gjennom språk og bilder gjør vi tankene våre tilgjengelige for andre. Hulemalerier og helleristninger forteller oss som lever i dag, noe om hvordan forfedrene våre tenkte.

Den teknologiske revolusjonen på 1700- og 1800-tallet gjorde det mulig å masseprodusere medieuttrykk, og åpnet nye mediekanaler for formidling av lyd og levende bilder. Den digitale revolusjonen på slutten av 1900-tallet ga nærmest ubegrenset tilgang til informasjon, nye digitale tjenester og nye måter å samhandle på.

Medieutviklingen har endret mange sider ved det norske samfunnet. Samtidig har den generelle samfunnsutviklingen også endret medieinnholdet og -uttrykket. Denne prosessen kalles .

Medialisering av den offentlige samtalen

Et eksempel på medialisering av samfunnet er at de viktigste politiske debattene ikke lenger foregår i stortingssalen, men på TV-skjermen og i sosiale medier.

Den politiske retorikken tilpasser seg medieformatene og -kanalene debattene foregår i.

Medialisering av den offentlige samtalen

Slik foregikk debattene i fjernsynets barndom på 1960-tallet:

Slik kan debatten fortone seg på Facebook i dag:

Sylvi Listhaugs Facebook-konto med bilde av maskerte fremmedkrigere og teksten "Ap mener terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet". Faksimile.
Åpne bilde i et nytt vindu

Vi lever i en mediekultur

I dag er en hverdag uten medier nærmest utenkelig. Mediene er vår viktigste kilde til informasjon og underholdning. I tillegg foregår mye av kommunikasjonen og samhandlingen oss mennesker imellom gjennom mediene.

Sosiologene Peter Berger og Thomas Luckmann mener at den sosiale verdenen blir konstruert gjennom samhandling mellom mennesker. Et slikt tankesett kalles sosialkonstruktivisme. Hvis mange nok av oss forstår et fenomen og samhandler rundt det på en bestemt måte, vil det til slutt framstå som en objektiv sannhet, og den eneste måten å forstå verden på.

Kulturforskeren Stuart Hall rettet blikket mot hvordan representasjon i medier og ulike kulturuttrykk former identiteten vår. For ham betydde "representasjon" ikke bare en nøytral gjengivelse av virkeligheten, men en rekonstruksjon av den. Ord og bilder i mediefortellinger påvirker hvordan vi oppfatter mennesker og hendelser.

I et medialisert samfunn gir mediene oss derfor ikke bare et bilde av verden, men former langt på vei den oppfatningen vi i felleskap har av virkeligheten, og måten vi fortolker det vi opplever på.

Finnes det som ikke finnes på nettet?

Har du noen gang prøvd å være helt frakoblet alt som heter medier?

Enkelte personer som har tatt en pause fra sosiale medier, kan fortelle at de får en opplevelse av å ikke finnes.

Formaterte medieframstillinger

Mediene har sin egen dynamikk som former, eller formaterer, måten en sak framstilles på:

Forsterkning

Mediene blåser opp en sak slik at hendelser og konflikter virker større enn de er, og framstillingen blir spredd til mange i løpet av kort tid.

Fortellemåte

Mediene vinkler alltid en sak ut fra et bestemt perspektiv. Det styrer oppfatningen vår av det som blir formidlet.

Forankring

Mediene bestemmer hvem historiene de forteller, skal handle om. De som får fortelle sine historier, har makt til å definere virkeligheten.

Reklame for Lipton te fra 1976. En familie sitter rundt et bord og drikker te. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Medier og populærkultur

Kulturelle sjangre som har vid utbredelse og stor popularitet, defineres inn under paraplyen . Eksempler på populærkulturelle uttrykk er filmer, TV-serier, dataspill og popmusikk.

Utvikling av nye medier, kanaler og formater har bidratt til at populærkulturen har fått en mer dominerende plass i hverdagen vår. Det betyr også at populærkulturelle medieuttrykk bidrar til å prege oppfatningen vi har av oss selv og av andre mennesker.

Dramaserien Rådebank skildrer livet som råner på bygda. Er serien med på å skape respekt og forståelse for bygdeungdom, eller bidrar den til å forsterke stereotypier og fordommer?

Medialisering og mediekritisk tenkning

Mediefortellinger kan skape respekt og forståelse mellom folk og kulturer, men også stereotypier og fordommer. Derfor er det viktig å møte medienes framstilling av virkeligheten med et kritisk blikk, enten det dreier seg om journalistikk eller populærkulturelle framstillinger.

Viktige begreper

Kilder

Hall, S. (1989). Cultural identity and diaspora. Framework: the journal of cinema and media, vol. 36, 222–237.

Innst. S. nr. 252 (2004-2005). Innstilling fra Den særskilte komité nedsatt av Stortinget 18. mars 2005 for behandling av St.meld. nr. 17 (2004-2005) Makt og demokrati. Den særskilte komité for behandling av St.meld. nr. 17 (2004-2005) Makt og demokrati. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2004-2005/inns-200405-252/7/

Lundby, K. (2021). Religion i medienes grep: Medialisering i Norge. Universitetsforlaget.

Tjora, A. (2020, 3. desember). Sosialkonstruktivisme. I Store norske leksikon. https://snl.no/.versionview/1310473

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal og Caroline Nesbø Baker .
Sist faglig oppdatert 12.01.2022

Læringsressurser

Kultur og religion i mediene