Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Muntlig-praktisk oppgave: videoblogg om internasjonal mediestruktur

Lag en videoblogg der dere forteller om og drøfter sentrale trekk ved den internasjonale mediestrukturen. Oppgaven kan være en øvelse i å løse en muntlig-praktisk eksamensoppgave.
Foto med nærbilde av et svart tastatur, der Enter-tasten er blå og har påtrykt teksten "Blog" og et blyantsymbol.
Åpne bilde i et nytt vindu

Målet med denne oppgaven er

  • å utforske sentrale trekk ved den internasjonale og

  • å utforske konsekvensene av global mediedistribusjon

  • å drøfte hvordan ny teknologi endrer produksjonen og distribusjonen av medieinnhold

  • å vise at du kan planlegge, utvikle og presentere egne mediefortellinger på nye måter og følge sjangerkravene

  • å øve på å løse en muntlig-praktisk eksamensoppgave

Arbeidsoppdrag

Dette arbeidsoppdraget skal dere løse i små grupper.

Lag en videoblogg om hva som kjennetegner dagens internasjonale mediestruktur.

Stikkord:

  • global distribusjon av medieinnhold

  • globale kommunikasjonsplattformer

  • mediepolitiske utfordringer

  • kulturpåvirkning

Oppdraget krever god teoretisk kunnskap og grundig .

Målgruppen er medieelever i videregående opplæring.

Videobloggen skal ha en fortellende form, men også problematisere ulike sider ved i vår tid.

Bruk som er typiske for sjangeren videoblogg.

Etterarbeid og egenrefleksjon

Del videobloggen i en lukket gruppe i sosiale medier med resten av elevene i klassen og med læreren din. Be dem om å bruke kommentarfeltet til å gi tilbakemeldinger om innholdet i og formen på videobloggen.

Lag en individuell refleksjonsrapport der du reflekterer over produksjonsprosessen og det du lærte om dagens internasjonale mediestruktur mens du laget videobloggen. Bruk gjerne refleksjonsmalen nedenfor.

Relatert innhold

Språkbruk, visuelle virkemidler og særpreg på henvendelsen til målgruppa er kjennetegn på personlig fortellerstil hos videobloggere.

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 21.12.2021

Læringsressurser

Globale teknologiselskaper og medieaktører