Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Når reklame krysser landegrensene

Hvilke lover gjelder for reklame i norsk fjernsyn? Og hva skjer når globale TV-selskaper og strømmetjenester tar over markedet for distribusjon av levende bilder?
Bilde av en mann som sitter ved en bærbar datamaskin og ser på nettstedet til Norsk Tipping. På skjermen ser vi logoene til ulike spill fra Norsk Tipping. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Søk etter informasjon for å svare på disse spørsmålene:

  1. I januar 2021 innførte Norge forbud mot for pengespill på fjernsyn. Hvorfor ble dette forbudet vedtatt?

  2. Hvilke konsekvenser har forbudet for norske distributører av medieinnhold?

  3. Hvordan reagerte den globale Discovery på dette forbudet?

  4. Hvilke konsekvenser fikk forbudet for sjakkspilleren Magnus Carlsen?

Oppgave 2

  1. Norsk lov bestemmer hva det er lov å vise reklame for på tv. Finn ut hvilke andre ting enn pengespill det er ulovlig å reklamere for på norsk fjernsyn.

  2. Hvorfor er det ulovlig med slik reklame?

Oppgave 3

Mange unge ser ikke lenger på vanlig fjernsyn, men er storforbrukere av nett-tv og internasjonale .

Diskuter i klassen om norske reklamelover også bør gjelde denne formen for distribusjon av medieinnhold, og hvilke problemer det eventuelt vil kunne medføre.

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 04.01.2022

Læringsressurser

Internasjonal mediepolitikk