Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Caseoppgave

I denne oppgaven skal du bruke kunnskapen din om markedsføring og salg til å veilede Anne, Pål og Yazmin, som har startet egen ungdomsbedrift.
Sammenrullede potetlefser som er fylt med urter, røykelaks og smøreost. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Case

Anne, Pål og Yasmin går på kokk- og servitørfag. De har bestemt seg for å starte en ungdomsbedrift og vil selge tradisjonelle potetlefser bakt etter oppskriften til Påls bestemor. De har inngått en avtale med en lokal bonde om å bruke poteter som sorteres vekk på grunn av feil utseende eller størrelse.

De er litt usikre på hvordan de skal få markedsført og solgt produktet sitt. Kan du hjelpe?

Bestemors lefser

Gir 18–20 stk.

Ingredienser:

  • 2 kg Beate-poteter

  • 1,5 dl fløte

  • 100 g smør

  • 1 ts salt

  • (1 ss lys sirup om ønskelig)

  • 600 g hvetemel

Framgangsmåte:

  1. Kok eller damp potetene møre med skallet på.

  2. Fjern skallet mens potetene er varme. Bruk en kjøttkvern eller potetpresse til å mose potetene i to omganger.

  3. Bland inn resten av ingrediensene, og kna alt sammen. Deigen bør ikke bli stående, men brukes med en gang.

  4. Del opp i emner på ca. 150 gram. Bruk et kjevle med riller, og kjevle emnene tynne på en seilduk som er strødd med hvetemel.

  5. Stek lefsene på begge sider på en takke.
  6. Dynk de ferdige lefsene med litt vann fra en sprayflaske, og legg dem i et fuktig klede. Lefsene kan fryses i plastposer.

Ta utgangspunkt i de fem p-ene når du skal hjelpe dem:

  • Produkt: Hva er spesielt med dette produktet? Hvorfor skal kunden velge dette produktet framfor konkurrentens produkt? Hva kan det brukes til? Hvordan skal det pakkes, emballeres og merkes?

  • Pris: Hva er en passende pris på produktet? Hvilken metode bør de bruke for å fastsette prisen på produktet?

  • Påvirkning: Hvordan kan de påvirke kunder til å kjøpe produktet? Hvordan kan de kommunisere med potensielle kunder?

  • Plass: Hvor og når ville det vært lurt å selge dette produktet?

  • Personale: Hva slags kompetanse hos personalet eller leverandørene bør framheves i sammenheng med produktet?

CC BY-SASkrevet av Jannike Gausdal.
Sist faglig oppdatert 08.06.2021

Læringsressurser

Salg og markedsføring