Hvordan utvikler profesjonelle medieprodusenter ideene sine? Her deler spillutvikler Peter Meldahl og grafisk designer Stine Karlsen sine tips om idéutvikling og den kreative prosessen.
Kort sammendrag av filmklippet
- Vurder rammevilkårene. Økonomiske hensyn, hvem er du og eventuelt de andre som skal samarbeide. Hva kan dere?
- Definer rammeverket for oppdraget. Hvem er målgruppa? Hva er formålet? Deadlines?
- Gjør research. Søk på nettet, les bøker, spør fagfolk eller eventuelt kunden. Husk: Det finnes ingen dumme spørsmål i research-fasen!
- Bli inspirert! Samle inn masse forskjellige uttrykk. Bruk god tid! Bruk internett, naturen. Lån gjerne fra andre, men legg til nye elementer.
- Idémyldré-prosessen: Lag skisser, tegn, bruk dataverktøy. Ikke sensur deg selv! Jobb gjerne med andre i denne fasen.
- Kritikk: Gi og motta konstruktiv kritikk fra andre for å luke ut ideene.
- Står du fast? Ta en pause.
- Evaluer det du har kommet fram til.
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge og Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 16.02.2021