Hopp til innhold

Egenvurdering

Egenvurdering i emnet norsk medieøkonomi og mediepolitikk

Hva kan du om norsk mediepolitikk, eierskap i norske medier og mediestøtteordninger, og om hvordan digitalisering og globalisering påvirker norsk mediestruktur?
Noen kronestykker og det norske riksvåpenet med løva. I bakgrunnen ligger en haug med papiraviser. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Læringsmål

Når du har jobbet med dette emnet, bør du

  • kunne gjøre rede for viktige politiske skillelinjer i norsk mediepolitikk

  • vite hva som menes med mediemangfold, og forstå hvorfor prinsippet om mediemangfold er viktig for demokratiet

  • kjenne til de viktigste støtteordningene for mediebedrifter, og kunne reflektere over forskjeller mellom kommersielle og ikke-kommersielle medier

  • kunne drøfte hvordan den teknologiske utviklingen og konkurransen fra internasjonale mediebedrifter påvirker mediestrukturen og mediepolitikken i Norge

Viktige begreper i emnet norsk medieøkonomi og mediepolitikk

Her er en oversikt over noen viktige begreper som du bør kunne:

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 07.11.2022

Læringsressurser

Norsk mediepolitikk og medieøkonomi