Servicerollen og omdømmet til praksisbedriften
Forskningsprosjektet Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI gjennomfører en årlig undersøkelse som måler kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Gå inn på nettsida Norsk kundebarometer for å se topp-10-lista over bedrifter som har lykkes med å begeistre kundene sine.
Velg ut minimum to av bedriftene på topp-10-lista. Utforsk og redegjør for hvorfor bedriftene lykkes i å skape kundetilfredshet og lojalitet.
Drøft hva det er som skaper tilfredse og lojale kunder.
Lag din egen liste med overskriften "10 tips for å skape kundetilfredshet og lojalitet".
Ta utgangspunkt i praksisbedriften din, og reflekter over hvordan den kan hente inspirasjon fra bedriftene på topp-10-lista til Norsk kundebarometer. Gi konkrete eksempler.
For noen år siden hadde regjeringen et nasjonalt utviklingsprogram ved navn "Sammen om en bedre kommune". I dette arbeidet ble sitatet "En aktiv og åpen dialog med innbyggerne er viktig for omdømme, noe som igjen er viktig for at flere har lyst til å jobbe og bo i kommunen".
Drøft hvordan sitatet kan ha overføringsverdi til utøvelsen av servicerollen, og hvordan servicerollen påvirket omdømmet i praksisbedriften din.
Ta utgangspunkt i sitatet ovenfor, og skriv det om til å gjelde praksisbedriften din.
Skriv et refleksjonsnotat med tittelen "Utøvelse av servicerollen i praksisbedriften" der du reflekterer over:
hva det vil si å beherske kunsten med kundeservice i servicerollen i praksisbedriften din
hvordan utøvelsen av servicerollen må tilpasses ulike mottakere i ulike situasjoner
på hvilken måte utøvelsen av servicerollen påvirker praksisplassens omdømme