To enkle regler for prissetting
Vi skal først se på noen enkle prinsipper, der prisen er én av flere viktige faktorer.
Bedriften vår selger for eksempel to typer varer. Inntektene våre består da av det antallet varer vi selger, multiplisert med prisen vi får for varen. Vi kan illustrere dette slik:
Antall | Pris per stk. | Omsetning | |
---|---|---|---|
Vare A | 150 | 50 | 7 500 |
Vare B | 350 | 30 | 10 500 |
Total omsetning | 18 000 | ||
- Variable kostnader | 10 000 | ||
= Dekningsbidrag | 8 000 | ||
- Faste kostnader | 5 000 | ||
Resultat (overskudd) | 3 000 |
Regel 1
Prisen vi får for den enkelte varen, må være høyere enn prisen vi kjøpte varen for. Vi kaller dette dekningsbidrag (bruttofortjeneste eller avanse). Dekningsbidraget skal bidra til å dekke de faste kostnadene.
Vi kaller det beløpet vi kjøper varen for, for den variable kostnaden. Denne kostnaden varierer alt etter hvor mye vi selger.
Noen ganger må vi selge enkelte varer til en lavere pris enn vi kjøpte den for. Det kan være fordi varen er blitt ukurant (skadet, umoderne og så videre).
Regel 2
Det samlede dekningsbidraget må være større enn de faste kostnadene. Da får vi et overskudd.
Vi ser at den prisen vi får for varen, er en svært viktig faktor i dette regnestykket. Den som selger varer, vil gjerne ha så høy pris som mulig. De som kjøper varer, vil ha så lav pris som mulig.
Men hva er det egentlig som bestemmer prisene? Vi skal se på hvordan prisen kan settes for en typisk handelsbedrift, en produksjonsbedrift og en tjenesteytende bedrift.