Fagstoff

Video om hva et oppvarmingsprogram bør inneholde

Publisert: 04.10.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Et oppvarmingsprogram bør inneholde:

Unngå kne- og ankelskader   

 

Fotballspillere som varmer opp. Foto. Oppvarming generell del.   

Gutt som drikker vann. Foto. Drikk vann  

Oppvarming er en samlebetegnelse på aktiviteter du utfører før du tar fatt på hovedaktiviteten. Det skal være en trinnvis overgang fra hvile til arbeid.  Derfor bør du varme opp i begynnelsen av en gym-time eller ei treningsøkt, eller foran en konkurranse. Oppvarminga forbereder kroppen på økt muskelarbeid.

Oppvarming - generell del

Her bruker du de store musklene i beina og i  overkroppen. Store muskler har god blodgjennomstrømning, og dermed blir du raskere varm.

Oppvarming - spesiell del

Gi ledd og muskler som du skal bruke etterpå, en ekstra oppvarming. Skuldrer, håndledd og fingrer må for eksempel varmes ekstra opp hvis du skal spille volleyball.

  • Foran harde og langvarige økter er det lurt å passe på væskeinntaket. Drikk alltid godt med vann før trening og konkurranse. Unngå sukkerholdig væske rett før og under oppvarminga -  vann er best.
  • Avhengig av vær og vind vil det være viktig å ha tøy som holder på varmen.Under ei god oppvarming stiger kroppstemperaturen fra 37 grader til 38-39 grader Celsius.
Oppgaver

Aktuelt stoff

Relatert innhold

Generelt