Fagstoff

Mat i naturen

Publisert: 23.09.2009, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

stormkjøkken.ilustrasjon.Det store kjøkken   

Provianten

De gamle garvede ishavsskipperne mente at den viktigste mannen i besetningen ikke var skipperen, men kokken. Spiser du ikke riktig og skikkelig, blir du sløv, uvøren og tar feilaktige avgjørelser.  På tur bruker vi gjerne mer energi enn vi gjør til daglig og følgelig bør du legge mer omtanke i hva du putter i kroppen. Mat er en viktig humørstimulans. Provianten bør derfor være velsmakende, innbydende og næringsrik. Føler du deg sulten, forsvinner gjerne mye av turgleden.

Hva skal jeg ta med?

På fotturer er problemet ofte at du må bære alt utstyret på ryggen. Dermed er du naturligvis interessert i holde vekt og volum så lavt som mulig. Samtidig vil du gjerne spise både godt mat og nok mat. Det lønner seg som regel å legge arbeid i å planlegge menyen. les mer

Bær ikke vann, glass eller metall. Har du med kjøtt kan det med fordel stekes eller kokes på forhånd. Du får da vekk en del vann, samtidig som holdbarheten blir bedre og du slipper å bruke tid og brennstoff til langvarig tilberedning. Maten skal være god og energirik. Viktigst er det med karbohydrater.Dersom vi sammenfatter dette til en setning er vi ute etter: Lett, kompakt, energirik mat som krever lite tilberedning og smaker godt. Frysetørket mat og suppeposer er den type næring som mange mener er best egnet som turproviant. Det er lite i volum, fri for vann og lett i vekt. De frysetørkede rettene inneholder ikke kjøtt og som regel lite fett.Tørket kjøtt er framifrå turmat.

skjul

 

Tørking av mat.

Kjøtt kan du skjære i løvtynne skiver og tørke i varmeskapet på komfyren, med døren på klem. Sett varmeskapet på middels eller høy temperatur. Plasser ei tresleiv i døra, slik at det blir utlufting. I løpet av natta er kjøttet ferdig tørket. Om sommeren kan du eventuelt legge det noen timer i  saltlake før tørking. Det øker holdbarheten vesentlig. Frukt og grønnsaker kan du også tørke på samme måte. Skjær epler i tynne skiver  og la de ligge i tørkeskapet natta over.Samme prosedyre kan brukes på kjøttkaker, pølser og bananer.

Drikke er viktigst

Rikelig med drikke er viktigere enn mat på dagsturer. På vinterturer er det vanskelig å finne vann, slik at du som regel må ha med deg drikke eller kokeutstyr. Det skal ikke store væsketapet til før du kjenner deg slapp og uopplagt. Å drikke jevnlig er enda viktigere enn å spise. les mer

Om kroppen kommer i underskudd på vann, hjelper det ikke hva du spiser. Paradoksalt nok kan vann være et problem i vårt hvite snørike. Under hardt arbeid bør vi drikke en halv liter i timen. Menneskekroppen er treg til å varsle om at vi bør drikke. Når vi føler oss slappe og kraftløse på tur, er det ofte fordi vi holder på å tørke ut. Drikk ofte og helst før du blir tørst. Du kan overleve uten mat i over en måned, men uten drikke berger du bare noen få dager. Allerede ved en prosent vesketap føler du deg uvel og redusert. Drikk ikke så mye om gangen, men drikk ofte. Normalt må kroppen tilføres 1½ liter pr. døgn i tillegg til det som er i maten. Under hardt arbeid kan du svette flere liter i timen, og dette er veske som må erstattes. I varmere strøk er regelen, at dersom du ikke har behov for å late vannet om morgenen, er du i underskudd på veske. Du bør drikke vann, svak saft, ikke for sterk te eller det som du generelt liker. Du skal ikke engste deg for salttapet i forbindelse med sterk svetting. Du mister riktignok noe salt, men du mister mye mer væske. Saltkonsentrasjonen kan derfor faktisk bli for høy. Salttapet får du erstattet gjennom vanlig kosthold.

skjul

 

Næringsinnhold

Hjernen og  sentralnervesystemet er helt avhengig  av blodsukker for å fungere  tilfredsstillende. Dersom kroppen arbeider hardt og bare forbrenner blodsukker, kan vi holde det gående noen timer. Dersom vi senker tempoet slik at vi også kan forbrenne fett, er du i vigør i dagevis uten tilførsel av annen næring enn drikke og karbohydrater i form av noen brødskiver. Når vi tusler rundt på tur forbrenner kroppen også fett. Under slike forhold utgjør karbohydratene brorparten av energiforbruket. Vær klar over at kroppen ikke klarer å utnytte næringen dersom du ikke drikker tilstrekkelig.

Vi pakker provianten

En sak er å velge riktig mat. Noe  annet er å pakke og oppbevare den under  enkle forhold.Drar du mye på tur blir det mye søppel av all plasten. Esker og bokser avbjørkebark, never, og spon er lette og sterke. De varer lenge og du kan lage dem selv på tur. Kjøtt kan du pakke i papir og legge i en tøypose. Kaffen hører tradisjonelt til i en skinnpose.  Med slik emballasje har du distansert deg fra forbruksmentaliteten vår, som ingen av oss egentlig setter pris på.

Mat dynket i parafin

Du skal ikke bare være nøye med hva du pakker maten i,  men også hva du pakker den  sammen med. La kokeapparatet, parafin- og rødsprit flaska ligge i bunnen av sekken. Mange har oppdaget lekkasjen for sent og fått mye av turprovianten innsauset med parafin. Et par dråper parafin på en sukkerbit er effektivt mot treg mage, men det er også det eneste positive som er å si om den saken. Pakker du i pulk eller slede så bør maten pakkes i flere lag tett innpakning og helst ikke ligge på bunnen av pulken. Det er ikke noe å gjøre med mat som er innsauset med olje, parafin eller rødsprit. Uspiselig er den. Særlig skal du være oppmerksom på parafinprimuser som lett utvikler trykk på tanken under transport og dermed begynner å lekke.

Klare plastposer.

Klare plastposer, fryseposer eller  brødposer som kjøpes på rull, er et  universalhjelpemiddel for turfolk. Provianten kan pakkes i slike poser. Ofte kan det være lurt å pakke maten for en dag i en pose. Glass er uegnet på tur. Når glasset knuses fordeler innholdet seg utover sekken, og glassbitene kan skjære opp utstyret du har med deg. Dersom du lykkes med å berge innholdet i glasset, kan små glassbiter ha blandet seg med maten. Små glassbiter kan skade tarmer og magesekk stygt, slik at du kan risikere  dødelige indre blødninger. Glass er også tungt.

Gjenbruk er nøkkelen.

Mykplast og lakkerte  aluminiumsflasker er best til flytende  føde, mens klare plastposer og myke  plastesker er best til fast føde. Det er klokt å knyte med hyssing rundt flaskekorker for å sikre seg mot at de skrur seg opp. På langtur telles hvert gram og du bør finregne på forholdet mellom næringsverdi og vekt.  Hovedregelen er å ta med proviant som inneholder minst mulig vann. Slik kost blir lett ensformig og kjedelig.

Naturlig hermetisering

Ta med røkt, speket, stekt eller kokt  kjøtt. Det holder seg bedre enn rått, veier mindre og kan spises uten tilberedning. For langtur veier dagsrasjonen mellom en halv og en hel kilo pr. mann. Varier menyen og unngå mat som skiller seg mye ut fra det du spiser til daglig, for å slippe magetrøbbel eller å bli matlei. Til slutt, husk at all emballasje som du bærer inn også skal bæres ut igjen.

Oppgaver

Generelt

Relatert innhold