Fagstoff

Redaksjonell omtale

Publisert: 21.10.2013, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Moderne lesebrett

Positiv omtale i reiselivsmagasin og aviser er en flott og rimelig markedsføring for aktører i reiselivsnæringen.

Innovasjon NorgeInnovasjon Norge (klikk på bildet)   

 

 

Hvordan kan vi bidra til at vår bedrift får positiv omtale av journalistene?Hvordan kan vi bidra til at vår bedrift får positiv omtale av journalistene?

Omtale i aviser og tidsskrift

Reiselivsstoff er en viktig del av mange aviser og magasiner. Innovasjon Norge tar hvert år flere hundre norske og internasjonale reiselivsjournalister til Norge. På samme vis blir norske journalister hentet til utenlandske destinasjoner.

Redaksjonell omtale er først og fremst nøytral og objektiv. Presseetikken fungerer slik at alle journalister skal kunne skrive kritisk og uavhengig, også i de tilfellene de har fått støtte til reise og opphold, for eksempel av turistmyndighetene i et land.

Mange medier har også en høy stjerne blant reiseglade lesere fordi de er ledende når det gjelder å finne nye, spennende destinasjoner. De legger vekt på kvalitet og bærekraft og gir gode råd om hvordan man kan komme til opplevelsene på en så rimelig måte som mulig.

Hvordan få positiv omtale?

Aktørene i reiselivet vil først og fremst legge til rette for positiv redaksjonell omtale. Slik omtale er godt å kunne vise til, ikke minst sammenlignende tester.

Fallhøyden og risikoen kan samtidig være stor. Restauranter som får negativ omtale i de ledende mediene, kan oppleve at tallet på bordbestillinger går ned. Hotell blir stadig oftere testet på samme vis som restauranter og kan være sårbare for negativ kritikk.