Kan vi stole på dokumentarfilmen?
Tonje Hessen Schei har blant annet laget de prisbelønte dokumentarfilmene "Drone" og "iHuman", mens Tommy Gulliksen har skapt true crime-dokumentarserien "Mannen som falt" for TVNorge og laget dokumentarfilmen "War of Art" fra Nord-Korea. Både Hessen Schei og Gulliksen velger bevisst hvordan de formidler virkeligheten i filmene sine.
Start med å se filmen, og jobb deretter med oppgavene.
Tommy Gulliksen har laget dokumentarfilm i diktaturet Nord-Korea.
Hvilke utfordringer og etiske dilemmaer kan en oppleve når en filmer i et lukket land som Nord-Korea?
Hvorfor må dokumentarfilmer sees med et kritisk blikk?
Kan du gi eksempler på tilfeller der dokumentarsjangeren har blitt misbrukt til propagandaformål? Hva kan være grunnen til at dokumentarsjangeren brukes i den hensikten?
Tonje Hessen Schei har laget dokumentarfilmene "Drone" om bruk av droner i krigføring og "iHuman" om kunstig intelligens. Se de første minuttene av hver film.
Hvilken stemning settes i anslaget, og hvilke virkemidler bruker regissøren for å skape denne stemninga?
Hvilke virkemidler brukes i innledninga til å presentere temaet (konflikten) på en virkningsfull måte?
Er det problematisk at dokumentarfilmer låner virkemidler fra spillefilmen? Finn ja- og nei-argumenter.
Film 1: "Drone"
Film 2: "iHuman"
Bruk det du har sett, hørt og diskutert om dokumentarfilmen, som utgangspunkt for ei skriftlig drøfting der du svarer på spørsmålet vi stilte innledningsvis: Kan vi stole på dokumentarfilmen?