Hopp til innhold

  1. Home
  2. Tverrfaglige temaerChevronRight
  3. Jakten på den bærekraftige mobilen ChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Jakten på den bærekraftige mobilen

Mobilen din er død, og du må ha en helt ny. Du gruer deg fordi du vet det kommer til å bli dyrt! Men hvem er det egentlig som betaler prisen? Hva med belastningen på miljøet? Trenger du egentlig en helt ny telefon? Undersøk: Finnes den bærekraftige mobiltelefonen?


Etter filmen

Diskuter

  • Ville dere vært villig til å betale mer for mobilen hvis dere visste at den var produsert på en miljøvennlig og rettferdig måte?
  • Hvor ofte er det “greit” å bytte ut mobilen?
  • Kunne dere tenke dere å reparere en ødelagt mobil i stedet for å bytte den ut med en ny?
  • Noen mener at mange produkter er konstruert slik at de skal ha kort levetid. Hva tenker dere om det?
  • Hvem sitt ansvar er det at produkter vi kjøper er bærekraftige?

Hva skal til for at en mobil kan kalles bærekraftig?

I filmen diskuterer vennene om det er mulig å kjøpe en mobiltelefon som er bærekraftig, men hva skal egentlig til for at en mobiltelefon skal kunne kalles bærekraftig?

Diskuter kriterier og lag en prioritert liste i oppgaven Hva avgjør om et produkt er bærekraftig?

Hva vil du undersøke nærmere?

Det er flere måter å gå i dybden på når du jobber videre med "Jakten på den bærekraftige mobilen":

  • Undersøk hvordan ulike fagområder henger sammen og påvirker om en mobiltelefon er bærekraftig eller ikke.

    Her kan du for eksempel bruke oppgaven "Branching scenario". I denne ressursen reiser du rundt i verden på oppdrag fra et mobilselskap for å finne ut om det er mulig å lage en bærekraftig mobil. I oppgaven kommer du innom flere av ressursene som er listet opp under.
  • Fokuser på en eller flere bestemte deler av verdikjeden til en mobiltelefon. Vurder hvordan akkurat denne delen påvirker hvor bærekraftig en mobiltelefon er.

    Her kan du for eksempel jobbe med "Verdenskart". Via et verdenskart får du oversikt over de ulike fasene i verdikjeden til en mobiltelefon. Bruk kartet til å finne ut hvilken fase du vil fordype deg i. Ressursene som ligger inne i verdenskartet er også listet opp under.

Vi har også satt sammen noen av ressursene i en læringssti. Bruk stien som den er, tilpass den til eget bruk eller lag på stier.ndla.no.

Tips til hvordan du kan søke på nettet finner du i læringsstien Søkestrategier

Sluttprodukt

Etter at dere har fordypet dere i mobilindustri og bærekraft, er det tid for å bearbeide det dere har funnet ut. Det kan være lurt å planlegge dette – før dere starter reisen.

Kanskje dere vil lage noe til å vise fram til andre etterpå?

Uansett – her er noen forslag:

  • lag en reklame om bærekraftig mobilforbruk
  • design ditt eget bærekraftige mobildeksel
  • lag en modell som viser viser den rettferdige prisen på en mobiltelefon
  • lag en mini-dokumenter med et kritisk blikk på mobilindustrien
  • ta for dere et ledd i verdikjeden som passer til eget programområde, gå i dybden og legg fram forslag til hvordan dette leddet kan bli mer bærekraftig
  • skriv på oppdrag fra Forbrukerrådet og gi anbefalinger til forbrukere som ønsker å velge en mobil som er mest mulig bærekraftig
  • lag en formell/vitenskapelig rapport og presenter resultatene for styret i den oppdiktede Bærekraftsnemnda




Læringsressurser

Jakten på den bærekraftige mobilen

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter