Hopp til innhold

  1. Home
  2. Norsk SF Vg1ChevronRight
  3. Tekst i kontekstChevronRight
  4. Kulturmøter og identitetChevronRight
  5. Alt vi har til fellesChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Alt vi har til felles

Hvilke følelser vekkes i oss når musikk, ord og bilder kobles sammen? Se hvordan dette er gjort i den danske reklamefilmen "Alt vi har til felles".

Smilende mennesker i en ring mot kamera. Foto.
Det er trygt å være en del av ei gruppe, men noen måter å gruppere folk på kan splitte oss.

Del 1

  1. Se videoen øverst i denne Dagbladet-artikkelen: "Dansk video går verden rundt".
  2. Hva mener du er hovedbudskapet i denne videoen?
  3. Les hele Dagbladet-artikkelen. Hva sier kanalsjef for Dansk TV2, Lotte Lindegaard er bakgrunnen for at de laget denne videoen?
  4. Diskuter påstanden: Det er et altfor stort fokus i samfunnet (media, skole, politikk) på det som skiller oss.

Del 2

  1. Cecilie Staude sier i Dagbladet-artikkelen at filmen spiller på følelsene våre, altså bruker en patos-appell. Hvordan gjør den det? Les mer om patos i medieuttrykk i artikkel nederst på siden.
  2. Beskriv bruken av musikk i denne videoen. Hva slags virkning har den på deg?
  3. Hva slags motsetningspar bruker fortelleren for å beskrive mennesker i starten av videoen? Er det vanlig å sette disse gruppene opp mot hverandre?
  4. Hvordan framstilles stemninga blant menneskene som er med i videoen helt i starten ? Hva skjer med stemninga når de blir spurt: "Hvem var klassens klovn?" Diskuter hva som skjer her, og hvordan videoen får fram dette skiftet.
  5. Finn på nye spørsmål som kan skape fellesskap på tvers av grupper i samfunnet. Prøv dem ut i klasserommet.

Del 3

  1. Hva slags følelser kjenner du på gjennom de forskjellige scenene i videoen? Og hva slags følelse sitter du igjen med på slutten? Skriv ned for deg selv først. Diskuter og sammenlign så med en medelev.
  2. Den retoriske appellforma patos er mye i bruk i denne videoen. Hvilke følelser tror du de som har laga videoen, vil appellere til hos oss?
  3. Hvordan kunne budskapet blitt presentert med mer vekt på logos-appell?
  4. Diskuter: Hva kan du lære av denne videoen som du kan ta med deg i hverdagen?

Del 4

Skriv en analyse av denne sammensatte teksten, der du spesielt ser på hvordan patos-appellen i videoen fungerer:

  • Analyser virkemidlene som er i bruk for å understreke og spille på følelser gjennom lyd, ord og bilder.
  • Hva slags virkning har disse virkemidlene på mottaker?
  • Filmen er en reklame for en TV-kanal. Hva tror du kanalen oppnår ved å lage en film som dette?
  • Til slutt i teksten skal du reflektere over temaet og budskapet i reklamevideoen.

Læringsressurser

Kulturmøter og identitet

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale