1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Psykologi og kjøpsatferdChevronRight
  4. KjøpsprosessenChevronRight
  5. DiffusjonsprosessenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Diffusjonsprosessen

Ordet diffusjon betyr «spredning», og diffusjonsprosessen handler om hvordan nye produkter sprer seg blant ulike kategorier brukere i markedet. Det er nemlig ikke slik at alle brukerne prøver ut nye produkter like raskt. Noen brukere liker å være først ute med siste nytt, andre trenger lengre tid.

Spredning av et produkt eller en idé

Mens adopsjonsmodellen beskriver hvordan nye produkter blir tatt opp i et marked, handler diffusjonsprosessen om hvor lang tid det tar før en idé eller en vare blir akseptert av forskjellige individer i et marked. Noen aksepterer en idé raskt, mens andre bruker mye lengre tid på å adoptere den.

Ta klesmoten som eksempel: Det er alltid noen i markedet som plukker opp nye trender før de har nådd landet vårt, mens andre bruker lang tid og må venne seg til det endrede motebildet før de vil akseptere det. Noen tar i bruk ny teknologi med det samme den blir lansert, for eksempel Blu-ray-teknologien, mens andre fortsatt bruker VHS-video. Noen har fått med seg «før-før-før-premieren» av den siste Harry Potter-filmen, andre ser den på DVD noen år senere.

Læringsressurser

Kjøpsprosessen

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale