1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Psykologi og kjøpsatferdChevronRight
  4. KjøpsatferdChevronRight
  5. Faktorer som påvirker kjøpsatferdChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Faktorer som påvirker kjøpsatferd

Hvorfor velger noen å dra på slottsferie, mens andre vil bo på campingplass eller reise til Syden? Forbrukeratferd – hva vi kjøper, og hvorfor vi velger som vi gjør – er et studium i seg selv. For en markedsfører er kunnskap om forbrukeratferd viktig. Mange konkrete forhold kan påvirke våre valg.

Fra prinsipper til konkrete faktorer

Maslow og Freuds teorier sier noe helt grunnleggende og generelt om hvordan behovene våre motiverer oss til handling. Men vi kan også beskrive og systematisere helt konkrete faktorer som påvirker forbrukeratferd. Grovt sett snakker vi om tre typer faktorer: kulturelle, sosiale og personlige.

Det er nok ikke vanskelig for oss å skjønne intuitivt at mennesker med forskjellig personlighet lever sine liv ganske forskjellig. De har ulik livsstil og ulike vaner, de driver med ulike aktiviteter og oppfører seg ulikt i kjøpssituasjoner. For eksempel vil en som har valgt å bo på et småbruk på landet, og som dyrker økologiske grønnsaker og nøyer seg med et minimum av materielle goder, ha en helt annen forbrukeratferd enn en typisk YAP (Young Aspiring Professional). Sistnevnte jobber i byen, tjener godt, kjøper alt av mat, utstyr og tjenester, reiser mye, går ofte ut og er opptatt av merkevarer.

Læringsressurser

Kjøpsatferd

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs