1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Psykologi og kjøpsatferdChevronRight
  4. KjøpsatferdChevronRight
  5. ForbrukeratferdChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Forbrukeratferd

Hva er det som får deg til å kjøpe en bestemt type olabukse? Og hva kan være grunnen til at du velger samme type bukse gang på gang? Dette er grunnleggende spørsmål for en markedsfører. All markedsføring begynner derfor med en analyse av forbrukeratferd.

En prosess i flere trinn

Med forbrukeratferd mener vi «alt enkeltpersoner og husholdninger foretar seg i forbindelse med å tilegne seg, bruke og kvitte seg med varer og tjenester, inkludert betraktninger forut for og i etterkant av handlingene» (Store norske leksikon). Det er viktig å forstå at forbrukeratferd er en prosess, og at kjøp bare er ett trinn eller stadium i denne prosessen.

Forbrukeren kan påvirkes

Vi kjøper alle varer vi strengt tatt ikke trenger, av og til. Hvilke faktorer kan påvirke kjøpsbeslutningen vår i slike tilfeller?

Forbrukeren er uavhengig og tar sine egne beslutninger. Men det er mange underliggende forhold som påvirker en kjøpsbeslutning, som for eksempel personlige holdninger, kulturell og sosial påvirkning, økonomi, tid, sted og anledning. Derfor kan forbrukeren også påvirkes til en viss grad. Dersom vi som markedsførere forstår forbrukerens motivasjon og behov, kan vi tilby produkter og tjenester som dekker disse behovene. På den måten gjør vi en god markedsføringsjobb[1].

De fem trinnene i kjøpsprosessen

  1. 1«Consumer Behaviour». . 1986. The Dryden Press. 1986.

Læringsressurser

Kjøpsatferd

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs