Hopp til innhold

  1. Home
  2. Kokk- og servitørfag Vg2ChevronRight
  3. Kost til ulike grupperChevronRight
  4. Samisk mat og kulturChevronRight
  5. Arbeidsoppdrag samisk matChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Arbeidsoppdrag samisk mat

Kvinne i samekofte holder skål med tyttebærsuppe i fanget. Foto.

Informasjon om oppgaven

Dette oppdraget består av en teoridel og en praktisk del.

I teoridelen gjennomgår læreren teori om samisk matkultur. Her gjennomgås historie, mattradisjoner, konservering og ernæring.

I den praktiske delen skal elevene lage en samisk buffet ut fra oppskriftshefte med samisk mat. Dette oppdraget kan gjennomføres om høsten eller om våren, men hvilke retter som skal lages må samsvare med årstiden og hva som er mulig å høste. Om noe må høstes, må det legges inn tid til dette.

Den siste delen består av næringsberegning av innholdet i maten de har laget, ved hjelp av Kostholdsplanleggeren.

Lenke til oppskriftshefte med samisk mat.

Filer

Forslag til inndeling av grupper på kjøkkenet

  • Gruppe 1 står for baksten.
  • Gruppe 2 produserer kaker, ost og desserter.
  • Gruppe 3 lager varmmaten.
  • Gruppe 4 ordner servering og borddekking.

Teoridel

Person som skriver på laptop. Foto.
  • Læreren gjennomgår teori om samisk matkultur. Målet med disse timene er å gi elevene et lite innblikk i den samiske kulturen.
  • Elevene deles inn i grupper og får utlevert oppskriftsheftet. Elevene gjør seg kjent med oppskriftene, og velger ut hvilke oppskrifter de ønsker å lage når de skal på kjøkkenet. Elevene skriver arbeidsplan og bestillingsliste. Høsting av eventuelle råvarer og pynt til bordet.

Praksisøkt

Kokke arbeider over gryte på kjøkkenet. Foto.

Praksisøkten består av 6 timers praksis på kjøkkenet

  • Elevene skal jobbe i grupper og produsere forskjellige retter. Målet for denne dagen er å produsere og presentere samisk mat som en buffet.
  • Spisesalen/restauranten skal klargjøres og pyntes med samisk vri, og bordene skal dekkes til bespisning.

Etterarbeid

Denne økten starter med en times arbeid med Kostholdsplanleggeren. Målet med denne timen er å finne ut hvilke næringsstoffer som finnes i det som ble laget i den seks timer lange økten på kjøkkenet.

  • Elevene skal beregne næringsinnholdet på sine spesifikke retter ut i fra oppskriftene i Kostholdsplanleggeren. Dette er et program elevene har gjort seg kjent med på forhånd. Læreren må veilede underveis.

Lenke til kostholdsplanleggeren.

Læringsressurser

Samisk mat og kultur

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter