Hopp til innhold

  1. Home
  2. Kokk- og servitørfag Vg2ChevronRight
  3. SpesialkostChevronRight
  4. Fettredusert kostChevronRight
  5. Fettredusert kostChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Fettredusert kost

Fettredusert kost tilberedes så lik nøkkelrådskost som mulig, men med redusert fettinnhold.

Bilde av en porsjon med hønsefrikasse. Foto
Hønsefrikasse kan lages fettredusert. Retten er smakfull på grunn av flere gode råvarer og fordi det er en sammenkokt rett.

Hvem skal ha fettredusert kost?

Fettredusert kost brukes til personer som har fettdiaré. Fettdiaré kan komme av ulike sykdomstilstander i tarmen og/eller bukspyttkjertelen, og disse sykdomstilstandene kan føre til at man i perioder er svært ømfintlig overfor fett.

Eksempler på sykdomstilstander er stråleskader eller betennelse i tarm, når deler av tarmen er fjernet og akutt gallebesvær. Ved inntak av for mye fett vil pasienten få fettdiaré. Fett vil dermed ikke bli tatt opp i kroppen, og hvis dette pågår over tid vil det bli for lite av viktige næringsstoffer.

Nøkkelrådskost med redusert fettinnhold

Energifordeling

  • 17 % protein
  • 15 % fett
  • 68 % karbohydrat

Fettredusert kost tilberedes så lik nøkkelrådskost som mulig, men med redusert fettinnhold. Nøkkelrådskost inneholder ca. 80 – 90 gram fett per dag. Ved fettredusert kost skal man minimum ha 40 gram fett for hver dag, og dette må fordeles over alle måltidene. Det bør serveres seks måltider per dag for å få dekket behovet for energi.

Noen pasienter vil tåle mer fett, så kosten må derfor tilpasses hver enkelt pasient.

For å være sikker på at man ikke overskrider anbefalt mengde, bør man bruke oppskrifter og/eller veie opp fett som brukes i kosten. Det er viktig å være oppmerksom på at mange produkter og råvarer inneholder fett, og at dette må inkluderes i den totale mengden fett per dag.

Ernæringsmessige utfordringer

Når man reduserer fettmengden med ca. 50 gram, mister man samtidig 450 kcal per dag, som er ren energi. For at pasienten skal få nok energi må man kompensere tapt energiinntak fra fett med karbohydrat og protein. Matvarer som det er naturlig å øke inntaket av er for eksempel brød, grønnsaker og potet. Ettersom disse matvarene gir stort volum og man blir raskere mett, må man legge inn flere mellommåltider i kosten. Sukkervarer kan også øke energitettheten.

Fett tilfører en del betydningsfulle næringsstoffer til kroppen, og dette mister man noe av når fettmengden reduseres i kosten, bl.a.:

  • essensielle fettsyrer – omega 3 og omega 6
  • fettløselige vitaminer, A- og D-vitaminer
Kokk holder kasse med grønnsaker foran seg.foto.
Økt bruk av grønnsaker og potet kan kompensere for tapt energiinntak fra fett med karbohydrat og protein.

Læringsressurser

Fettredusert kost