1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. PrissettingChevronRight
  4. Rabatter og prisavslagChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Rabatter og prisavslag

Overfor bedriftsmarkedet og institusjonsmarkedet kan det være aktuelt å gi rabatter. På forbrukermarkedet kan det være gunstig å sette ned prisene i lavsesongen.

Bilde av en flykabin

Tilbud om rabatt

Hvis et firma, en organisasjon eller en institusjon vil bruke vårt hotell som overnattingssted for sine ansatte og som møte- og konferanselokaler, er det aktuelt å forhandle fram rabatter. En avtale med en større kunde kan være mye verdt for bedriften vår, og det er rimelig at vi tilbyr en rabatt. Samtidig må vi passe på at rabatten ikke «spiser opp» hele dekningsbidraget!


Tabellen nedenfor viser hvor mye mer vi må selge av et produkt dersom vi gir en bestemt rabatt og produktet har en gitt dekningsgrad.

Rabatt Dekningsgrad
10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %
– 2 %125111107105105103103103
– 4 %16712511511110910710105
– 6 %250143120118114111109108
– 8 %500167136125119115113111
– 10 % 200150133125120117114
– 15 % 400200160143133127123
– 20 % 300200167150140133

Dersom vi gir 10 prosent rabatt på et produkt med en dekningsgrad på 30 prosent, må vi selge 50 prosent flere enheter for å beholde samme dekningsbidrag. Det kan altså få store konsekvenser dersom vi gir for mye rabatt.

Husk at grunnen til at vi gir rabatt, er å øke omsetningen og få et bedre resultat!

Les om tilbud, anbud og rabatter her.

Sette ned prisen

Prisavslag brukes som virkemiddel på mange måter. Bedriften kan ha tilbudsvarer for å øke salget på andre varer, eller den kan gi kvantumsrabatt («Kjøp tre – betal for to»).

Det kan også være slik at vi ønsker å introdusere et nytt produkt og derfor setter prisen lavere for å komme inn på et marked og få gjort produktet vårt kjent.

Høy- og lavsesong

I reiselivsnæringen er det aktuelt med forskjellige priser i høy- og lavsesong. Selv om inntektene da blir mindre per produkt vi selger, kan også kostnadene være mindre. Hotellplasser og flybilletter som vi kjøper inn til vårt pakketilbud, vil for eksempel kunne være lavere i lavsesongen.

Hvis vi velger å sette ned prisen, må vi beregne hva som er den laveste prisen vi kan ta, og hvor lenge vi kan holde den lave prisen. Ved å sette ned prisen i perioder kan vi få solgt flere enheter av produktet vårt.

Læringsressurser

Prissetting