1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. KvalitetsutviklingChevronRight
  4. Kommunikasjon i kriser ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kommunikasjon i kriser

Sikkerhet er en forutsetning for kvalitet. Når kriser og katastrofer inntreffer, må vi vite hva vi skal gjøre, og hvordan vi skal kommunisere.

Pressekonferanse etter ulykke

Kriser og katastrofer

Kriser og katastrofer inntreffer fra tid til annen innenfor reiselivet. Det er viktig for reiselivsmedarbeiderne å vise omsorg for gjestene og kommunisere på måter som bidrar til dempe panikk.

20 praktiske råd for krisekommunikasjon

En ekspert i krisekommunikasjon har utarbeidet 20 praktiske råd for formidling av dårlige nyheter (Jan Svennevig: Troverdighet i formidling av dårlige nyheter, Kunnskapsfrokost på BI, 16.01.2007).

Kunnskap om sakens fakta

  1. Du må informere utførlig og ofte.
  2. Du må komme avsløringer i forkjøpet.
  3. Du må forebygge spekulasjoner.
  4. Du kan bruke en nøytral tredjepart.
  5. Du må ikke late som ingenting. Du kan regne med å bli avslørt før eller seinere.
  6. Du må ikke unnlate å opplyse om negative aspekter.
  7. Du må ikke overdrive positive aspekter og bagatellisere negative aspekter.

    Karakter og moral

  8. Du må vise ansikt og identitet.
  9. Du må ta ansvar.
  10. Du må innrømme eventuelle feil.
  11. Du bør forplikte deg til å begrense omfang og reparere skader.
  12. Du må ikke skylde på andre.
  13. Du må ikke gjøre deg selv til offer.
  14. Du må ikke skyte tilbake.

    Velvilje og omtanke

  15. Du må vise anerkjennelse og respekt for mottakeren.
  16. Du må vise omtanke for offer og eventuelle skadelidende.
  17. Du bør gi håp om løsning.
  18. Du må ikke bagatellisere skaden.
  19. Du må ikke undervurdere mottakeren.
  20. Du må ikke hykle og gråte krokodilletårer.

Læringsressurser

Kvalitetsutvikling

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter