Rundt 1850 begynte avisene å trykke små produktannonser, og annonsene ble et viktig innteksgrunnlag for avisene. Markedsføring som fag oppstod i USA, og visuelle virkemidler ble brukt stadig mer målrettet for å påvirke kunden.

De første egentlige reklamene i Norge kom som små produktannonser i aviser fra 1850-tallet og utover. Det var gjerne en tekst som skrøt uhemmet av produktet. De ble etter hvert illustrert av enkle tegninger. Overskriftene vokste i størrelse, og annonsene kom til å bety mye for avisøkonomien.
Annonsøren sa i grunnen bare ”kjøp varene mine”, et motto som også gjelder dagens annonser. Dårlig trykkvalitet og dårlig avispapir gjorde sitt til at datidens annonser framstår som enkle og primitive, men like fullt hadde de stor virkning på publikum.
Reklameplakater

Fra 1880-tallet førte bedre framstillingsteknikker til en merkbar forbedring av bildekvaliteten, og de første reklameplakatene dukket opp.
Emballasjen ble påkostet frodige og fargestrålende bilder, og alt fra hermetikk til tobakk fikk esker som framsto som små kunstverk. Det vokste fram en egen grafisk industri som hadde reklame som en viktig produktgruppe.
Annonsene på begynnelsen av 1900-tallet hadde ofte avbildninger av produktemballasjen, eller inneholdt symbol som briller for optiker og nål og tråd for skreddertjenester. Fremdeles var utformingen forholdsvis enkel og grei.
Innflytelse fra USA
Men snart begynte innflytelsen fra USA for alvor å gjøre seg gjeldende. USA var det store reklamelandet, som utviklet markedsføring og nye reklameformer for et kjøpesterkt publikum. Ikke minst begynte man å forstå hvor viktig bilder og det visuelle uttrykket var i reklame og annonser.
Vi fikk egne reklameforeninger, reklameblad og reklameskole. Flere dyktige norske tegnere innførte humor i reklamen, og med bakgrunn i ukebladene og humorbladene som kom ut på denne tiden laget de mye underholdende reklame.
Læringsressurser
Norsk mediehistorie
Læringssti
Norsk avishistorie
KjernestoffNorsk reklamehistorie fra 1850 og til i dag
KjernestoffNorsk kringkastingshistorie
Kjernestoff
Fagstoff
Åtte epoker i norsk mediehistorie
KjernestoffDen lesende offentligheten (1660–1814)
KjernestoffDen politiske offentligheten 1814–1850
KjernestoffDen store tekniske revolusjonen 1850–1920
KjernestoffDreiningen mot det visuelle 1950–1960
KjernestoffDet norske system i senit 1960–1980
KjernestoffDet store hamskiftet 1980–2000
KjernestoffOver til personlige medier 2000–2020
KjernestoffFra løpeseddel til nettavis
KjernestoffPressen: arena for demokrati
KjernestoffHundre år med Aftenposten
KjernestoffFjell-Ljom – avisa som ikke ville dø
KjernestoffAvisproduksjon på gamlemåten
KjernestoffMinoritetsaviser i Norge
KjernestoffSkriftgruppenes historie
KjernestoffFotografiets historie i Norge
Kjernestoff- Kjernestoff
Norsk reklamehistorie 1850–1920Du er her
Norsk reklamehistorie 1920–1945
KjernestoffNorsk reklamehistorie 1945–2020
KjernestoffKringkasting i tida før 1933
KjernestoffEtablering av en statlig kringkasting
KjernestoffKringkasting i krigsårene
KjernestoffRadioens gullalder (1950-tallet)
KjernestoffFjernsynet inntar stuene på 1960-tallet
KjernestoffFolket tar makta (1970-tallet)
KjernestoffMonopoloppløsning på 1980-tallet
KjernestoffNye aktører og kanalprofiler (90-tallet)
KjernestoffMediekonvergens (2010– )
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Hva kan du om norsk mediehistorie?
KjernestoffEnevelde og sensur
KjernestoffEndringer i Grunnloven
KjernestoffNorsk kringkastingshistorie
KjernestoffHva kan du om ytringsfrihet og trykkefrihet?
KjernestoffModernitet
KjernestoffMediehistorisk tidslinje 1850 til 1920
KjernestoffUkebladet Det Nye 1957
KjernestoffFilmavisen – 50-tallets Dagsrevy
KjernestoffNRK eller ARK?
KjernestoffMedieutvikling etter år 2000
KjernestoffForedrag om medieutviklingen i Norge
KjernestoffForedrag om norsk avishistorie
KjernestoffAviser i endring
KjernestoffParlamentarisme og partipresse
KjernestoffNorske avissider i hundre år
KjernestoffSpråk og skrift i 1905
KjernestoffLokalaviser på hjemstedet ditt
KjernestoffPresse og samfunnsutvikling
KjernestoffPresse og demokratiutvikling
KjernestoffDa rocken kom til Norge
KjernestoffNorske nettaviser i historisk perspektiv
KjernestoffOppgaver om norske julehefter
KjernestoffReklamehistorie fra 1850 til vår tid
Kjernestoff
Kildemateriale
Pressens rolle i norsk historie
KjernestoffMediearkiv – mediehistorisk tidslinje
Kjernestoff