Etos, logos og patos er de tre appellformene i retorikk. Retorikk er ofte definert som talekunst og som «kunsten å overbevise». Når du kommuniserer retorisk, er kommunikasjonen både effektiv og planlagt.

Etos, logos og patos
Det er viktig med kunnskap om hvilken appellform som passer best i den situasjonen du skal uttrykke deg i. Det er også viktig å ha kunnskap om hvem du snakker til, for å vite om du skal spille på troverdighet, fornuft eller følelser. Når du skal bruke retorikk til å utrykke deg, eller når du skal analysere retorikken i et medieuttrykk, bruker du de retoriske appellformene etos, logos og patos.
Når du snakker til andre på en overbevisende måte, når du vil at det du sier, skal ha betydning, da kan man si at du bruker retorikk. For eksempel, hva vil fungere best hvis du vil overbevise en venninne til å melde seg inn i det samme politiske ungdomspartiet som du selv er med i? Er det troverdighet, fornuft eller følelser? Eller kanskje litt av hver?
Etos
Etos kan vi definere som troverdighet, eller avsenderens troverdighet. Når du skal uttrykke deg, er det viktig at den du snakker til, har tiltro til at det du sier, er sannsynlig eller sant.
For eksempel: «Jeg har brukt bodylotion fra The Body Shop i fem år, og derfor vet jeg at dette er et godt produkt.»
Logos
Logos handler om de faktiske argumentene eller påstandene i det du sier. De du snakker til, blir overtalt når de opplever resonnementene som sanne eller sannsynlige.
For eksempel: «Dyr føler smerte, derfor bør vi forby produkter som er dyretestet.»
Patos
Patos blir ofte oversatt til «følelser». I retorisk sammenheng vil det si at vi overbeviser gjennom å vekke bestemte følelser hos publikum.
For eksempel: «Bruk denne bodylotionen, fordi du fortjener litt luksus i hverdagen.»
Retorikk i mediefaget
Retorikk knyttes tradisjonelt til overtalelse gjennom skrift- og talespråk. I mediefagene bruker vi et utvidet tekstbegrep, som omfatter alle medieuttrykk. Det vil si at vi ser på retorikk i bilder, farger, lyd, musikk og levende bilder, og i kombinasjoner mellom flere medieuttrykk.
Læringsressurser
Kommunikasjon og modeller
Læringssti
Personlig kommunikasjon
KjernestoffKommunikasjonsmodeller
KjernestoffProsessmodellen
KjernestoffKulturfiltermodellen
KjernestoffBudskap, form og innhold
KjernestoffDramaturgi
KjernestoffMediefortellinger og dramaturgi
KjernestoffDe retoriske appellformene
KjernestoffSjangre og formater
KjernestoffMålgrupper og kanaler
KjernestoffÅ definere en målgruppe
Kjernestoff
Fagstoff
Kommunikasjon og kommunikasjonsformer
KjernestoffPersonlig kommunikasjon
KjernestoffKulturfiltermodellen video
KjernestoffNonverbal kommunikasjon
KjernestoffPersonlig mediert kommunikasjon
KjernestoffMassekommunikasjon
KjernestoffFra monolog til toveiskommunikasjon
KjernestoffKommunikasjonsteori
KjernestoffKommunikasjonsmodellen til Lasswell
KjernestoffProsessmodellen
KjernestoffProsessmodellen og støy
KjernestoffAvsender og mottaker
KjernestoffKoding av melding
KjernestoffKanal og støy
KjernestoffAvkoding og tilbakemelding
KjernestoffInnhold, form og budskap
KjernestoffTegnlære
KjernestoffTolking av tegn
KjernestoffVirkelighet eller speilbilde?
KjernestoffDramaturgiske modeller og virkemidler
Kjernestoff- Kjernestoff
Etos, logos og patosDu er her
Etos
KjernestoffPatos
KjernestoffLogos
KjernestoffHva er en sjanger?
KjernestoffSjanger, medium og format
KjernestoffSjangre i endring
KjernestoffMålgruppe og kanal
KjernestoffMålgruppe, kanaler og markedsføring
KjernestoffSlik lager du personas
KjernestoffEksempler på sjangertrekk
KjernestoffDefinere målgrupper
KjernestoffÅ treffe målgruppa
KjernestoffMålgrupper og mediebransjen
KjernestoffFortellingen
KjernestoffDen gode historien
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
The Wall – en film om kommunikasjon
KjernestoffPersonlige meldinger før og nå
KjernestoffEnkel kommunikasjonsøvelse
KjernestoffAnalyser din egen kommunikasjonsstil
KjernestoffKommunikasjon og identitetsmarkører
KjernestoffRefleksjonsoppgaver – kommunikasjon
KjernestoffHva betyr lydene?
KjernestoffBruk kommunikasjonsmodellene
KjernestoffPrøv å kode meldingen
KjernestoffDrøft kommunikasjonen
KjernestoffHvilken kommunikasjon har kortfilmen?
KjernestoffOppgaver om sammensatte tekster
KjernestoffHvilken sjanger tilhører filmen?
KjernestoffFinn sjangertrekk i et TV-program
KjernestoffRefleksjonsoppgave om sjangre og formater
KjernestoffTilhører du målgruppa?
KjernestoffHva kan du nå om målgrupper og kanaler?
KjernestoffDefiner målgrupper for ulike kanaler
KjernestoffRepetisjon om målgrupper og budskap
KjernestoffVurder målgrupperetting
KjernestoffHva vet du om målgrupper?
KjernestoffLytt og ta notater om målgruppetenkning
KjernestoffHva kan du nå om etos, logos og patos?
KjernestoffOppgaver i dramaturgi
KjernestoffHva kan du nå om dramaturgi?
KjernestoffEtos, logos og patos i reklamefilm
KjernestoffPatos i traileren til Kongens nei
KjernestoffØvingsoppgave om etos
Kjernestoff