1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Kommunikasjon og medieuttrykkChevronRight
  4. Kommunikasjon og modellerChevronRight
  5. Eksempler på sjangertrekkChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Eksempler på sjangertrekk

Skjemaet viser typiske sjangertrekk innen journalistikk, informasjon og reklame. Du kan bruke et slikt skjema når du skal finne sjangertrekk i en medietekst. I tillegg kan du vurdere om medieuttrykket er dynamisk (i forandring) eller statisk.

Journalistiske sjangreformformålinnholdrelasjon til virkeligheten
Nyhetsmelding radiojingle, autoritær stemme, korte og konsise blokker med journalistisk bearbeidet informasjon, del av en nyhetssendingholde innbyggerne orientert om hva som skjer i samfunnetfakta om aktuelle hendelser i inn- og utlandgjengir virkeligheten

Nyhets-reportasje

på TV (f.eks. i TV2-nyhetene og Dagsrevyen)

dramaturgisk oppbygging, film fra reelle hendelser med journalistisk bearbeidet kommentar eller voice-over, blir sydd sammen med andre nyheter av ankerpersoner i studioholde innbyggerne orientert om hva som skjer i samfunnetfakta om aktuelle hendelser i inn- og utlandgjengir virkeligheten
Avis-enkét (f.eks. "Fem på gata")korte intervju med samme spørsmål til ulike personer, bilde av personen, enkel, ryddig layout, journalistisk bearbeidet informasjonholde innbyggerne orientert om hva som skjer i samfunnetfakta om aktuelle hendelser i inn- og utlandgjengir virkeligheten
Reklame-sjangreformformålinnholdrelasjon til virkeligheten
Reklameplakatstående eller liggende format, produktbilde, logo, informasjon om egenskaper og prisorientere om, vekke interesse for og selge produkter, styrke tillit til en merkevareviser produktets egenskaper, men også følelsesmessig tilleggsverdi for forbrukerenbetalt informasjon relatert til virkeligheten, men appellerer til følelser og drømmer
Reklame-applikasjon (f.eks. på Instagram)et bilde med kommentar og tagg, ev. merket «sponset», lagt inn i strømmen av bilder f.eks. på en Instagram-kontoorientere om, vekke interesse for og selge produkter, styrke tillit til en merkevareviser produktets egenskaper, men også følelsesmessig tilleggsverdi for forbrukerenbetalt informasjon relatert til virkeligheten, men appellerer til følelser og drømmer
Radioreklamejingler, intim og overbevisende stemme, en fortelling, gjerne et spørsmål som blir besvart, ofte samtaler, fengende musikkorientere om, vekke interesse for og selge produkter, styrke tillit til en merkevareviser produktets egenskaper, men også følelsesmessig tilleggsverdi for forbrukerenbetalt informasjon relatert til virkeligheten, men appellerer til følelser og drømmer
Informasjons-sjangreformformålinnholdrelasjon til virkeligheten

Informasjons-

skriv

nøyaktig og presis informasjon om en hendelse eller situasjon i et ryddig oppsett, kan være mer eller mindre designetorientere, skape holdninger og adferdsmønstreinformasjon om hvem, hva, hvor, arrangementer, hendelser, framgangsmåterpraktisk orientering, fakta
Informativt nettstedpresis informasjon som er logisk organisert, enkelt å finne informasjon, illustrerende og forklarende bilderorientere, skape holdninger og adferdsmønstreinformasjon om hvem, hva, hvor, arrangementer, hendelser, framgangsmåterpraktisk informasjon, fakta, kan spille på følelser
Informasjons-plakatbilde og tekst designet etter komposisjons- prinsipper, tydelig merket avsenderorientere, skape holdninger og adferdsmønstreinformasjon om hvem, hva, hvor, arrangementer, hendelser, framgangsmåterpraktisk informasjon, fakta, kan spille på følelser

Læringsressurser

Kommunikasjon og modeller

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter