Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Idéskaping og mediedesignChevronRight
  4. IdéutviklingChevronRight
  5. Er medieuttrykket ditt et åndsverk?ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Er medieuttrykket ditt et åndsverk?

Test et av medieuttrykkene dine for å se om det kan kvalifisere som et åndsverk.

Mann studerer kunst. Foto.

1 Velg et medieuttrykk

  • Finn frem et medieuttrykk du har laget.
  • Ta på deg jus-briller og bestem om det er sannsynlig at produktet ville blitt godkjent som et åndsverk med krav på rettslig beskyttelse.

2 Hvordan har du dokumentert arbeidsprosessen din?

Ta frem dokumentasjonen du har av arbeidsprosessen:

  • I hvilken grad viser dokumentasjonen at medieproduktet ditt er originalt?
    Husk at originalt i denne sammenhengen betyr at det finnes bevis på at du har lagt nok arbeid i å skape et verk som har verkshøyde.
  • Har du eksempler på skisser, kommentarer om valg du har tatt underveis eller andre beskrivelser av prosessen?

Produktet trenger ikke å være revolusjonerende forskjellig fra alt som er skapt tidligere. Det avgjørende er at du kan dokumentere hvordan du har kommet fram til det endelige resultatet.

3 Overbevis lærer og medelever

Argumenter for at eksemplene dine viser at det ligger nok arbeid bak produktet ditt til at det kan anses som et produkt med verkshøyde.

Er det tilfelle, vil medieproduktet sannsynligvis kunne ses på som et åndsverk i åndsverklovens forstand.

Læringsressurser

Idéutvikling

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs