1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Idéskaping og mediedesignChevronRight
  4. Fortelleteknikker og virkemidlerChevronRight
  5. Oppgave om bobler og effektlyderChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Oppgave om bobler og effektlyder

Det er stor forskjell på hvordan tegnerne bruker boblespråk og lydeffekter i en actionserie og i en vanlig humorstripe. I denne oppgaven skal du beskrive og sammenlikne bruken av bobler og andre lydeffekter i to tegneserier.

Oppgave 1: Miracleman

Studér siden fra serieheftet Miracleman.

  • Hvilke virkemidler bruker tegneren for å få fram dialogen og lydsiden i scenen?
  • Hvordan ser vi hvem som snakker slik at vi skjønner vi rekkefølgen i dialogen?
  • Hvordan uttrykkes ulik lydstyrke?
Miracleman: © copyright Eclipse Comic Books

Oppgave 2: Pondus

Se på Pondusstripen.

  • Hvordan tegnes boblene her i forhold til Miracleman?
  • Hvordan formidler tegneren stemmebruken til personene?
  • Hvor har tegneren brukt lydmalende ord?
  • Hvordan passer bobletekst og lydeffekter til handlingen i de to seriene?
Pondus

Læringsressurser

Fortelleteknikker og virkemidler

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale